Paměť národa podle Kawasakiho

Spolupráce Jarchovského s Hřebejkem po letech tápání konečně vyústila ve film, jehož smyslem není bavit a vydělávat, ale poukázat na umlčené křivdy.

Kawasakiho růže se zabývá otázkou udavačství a rolí StB, která si v období normalizace dokázala podmanit nejednoho člověka tím, že nenásilným způsobem zaútočila na jeho slabou stránku. Jedním z nich je i psychiatr a bývalý disident, jehož činy mají být brzy oceněny Pamětí národa. Minulost je však komplikovanější, než se na první pohled zdá, a jeho cena nemusí být až tak zasloužená.

Mapování svědomí českého národa v průběhu minulého století je Hřebejkovi a Jarchovskému vlastní. Společnými silami divákům zprostředkovali pohled na události v období druhé světové války (Musíme si pomáhat), hořkosladká 60. léta (Pelíšky), normalizaci (Pupendo) i porevoluční éru (U mě dobrý). Kawasakiho růže ovšem šetří humorem i ironií a ve společné filmografii tak představuje zlomový bod. Přestože se Kawasakiho růže k odkazu Hřebejka s Jarchovským nehlásí, jejich autorský rukopis bohužel nezapře. Do filmu tak navzdory jeho nepopíratelným kvalitám pronikly i neduhy známé z předchozích děl. V tomto ohledu má Kawasakiho růže nejblíže ke komedii U mě dobrý, kde vlastní zápletce předcházel také nepřiměřené dlouhý úvod odbíhající od hlavní myšlenky. Čekání na zásadní konflikt zde vyplňují vedlejší postavy v čele s televizním zvukařem propojeným s hlavním hrdinou natáčením dokumentu i rodinnými vazbami. Tomu život komplikuje tchánovo opovržení i milenka. První problém se tak pokusí vyřešit zveřejněním utajovaného spisu, což vede k rozkladu celé rodiny, a druhý společným sezením s manželkou i milenkou v duchu učení náboženské sekty, což má za následek pouze trapnost.Vykonstruovaný milostný trojúhelník mladších postav se ve chvíli, kdy vycházejí najevo události z minulosti, ukáže jako malicherný projev generace nezatížené režimem. Příběh o pomstě i strachu, v němž figuruje také manželka hlavního hrdiny a její bývalý milenec, má oproti němu skutečný dramatický náboj a problémy z úvodu filmu se v jeho stínu jeví jako zbytečná vata.

Tvůrci bohužel opět prokazují svou neukojitelnou zálibu v hláškování, která ve filmu se snahou vyjádřit se k vážnému tématu působí zcela nepatřičně. Ke cti jim budiž alespoň to, že o traumatu z minulosti dokáží vyprávět bez pomoci flashbacků, jejichž roli zastávají občas přetažené dialogy.Hřebejk se konečně dokázal zříct mediálně provařených tváří a do nejnovějšího počinu obsadil převážně herce, kteří zaujmou spíše svými schopnostmi, než populárním jménem. V obsazení tak namísto Jiřího Macháčka a Anny Geislerové figurují časem prověřené osobnosti i nové tváře. Přestože se děj točí především kolem bývalého disidenta, jeho představitel Martin Huba má v Kawasakiho růži spíše pasivní roli, a větší prostor dostává jeho žena v podání Daniely Kolářové. Ta dokázala o nepříjemných událostech celý život úspěšně mlčet a nyní se na popud dcery musí konfrontovat s realitou. Překvapivě přirozeně působí Antonín Kratochvíl jako bohémský umělec, jehož režim vystrnadil do Švédska. I když se uznávaný fotograf na plátně objevuje poprvé, z jeho Bořka sálá osobní morální vítězství.  Podstatně hůře dopadnul Milan Mikulčík představující pomstychtivého zetě. Že by proto v polovině filmu narychlo zmizel, ačkoliv je iniciátorem veškerého dění?

O tom, zda-li se Hřebejk dál vydá vstříc nevyřešeným traumatům nebo zvolí návrat k podbízivým komediím, rozhodnou samotní diváci. Ke zhlédnutí Kawasakiho růže je nejspíš nepřiláká nesrozumitelný plakát, nic neříkající trailer ani zavádějící název, kvůli němuž je do děje násilně začleněna postava japonského malíře.

 

Autor: Adam Chromý | pondělí 11.1.2010 8:41 | karma článku: 15,79 | přečteno: 3946x
  • Další články autora

Adam Chromý

České filmové (anti)ceny 2010

24.2.2011 v 9:22 | Karma: 27,61

Adam Chromý

Bezdůvodná Nevinnost

20.1.2011 v 13:29 | Karma: 18,78

Adam Chromý

Rodinka pro otrlé, pokus druhý

13.12.2010 v 9:21 | Karma: 19,89

Adam Chromý

Rally ve slepé uličce

10.12.2010 v 9:12 | Karma: 19,47