My všichni Gymplem nepovinní
Až sem může humor v Gymplu dospět...
Vorlův snímek se měl původně jmenovat přímo Graffiti. Ve výsledku jsou zde tak nakonec filmy dva – komediální Gympl, těžící ze školních poznámek a hlášek učitelů, a Graffiti, jakožto snaha o zprostředkování cesty do podsvětí, kam se studenti řítí po opuštění školních bran. První linie je charakterizována zářivými barvami a karikaturami postav učitelů zdegenerovaných svým posláním. Druhou symbolizuje potemnělý obraz, cool muzika, rychlejší střih a především prázdný obsah.
Největším problémem Gymplu je fakt, že tyto dvě polohy nedokázal skloubit, najít mezi nimi jakoukoliv spojitost a tím pádem odpovědět na otázku „Proč ve filmu ty graffiti vlastně jsou?“. Jediným důvodem k tomu pravděpodobně je, že barevné čmáranice vypadají v obraze hezky a v pasážích nebezpečně se řítících do nudy mohou ledacos zachránit. Když „gymplové“ rovině dojde dech, film se jednoduše střihne na graffiti a opět získá potřebný spád.
Gympl ukazuje morální rozklad, který je (naštěstí) průměrné české škole na míle vzdálený. Kdyby tak film viděl někdo z Ministerstva školství, patrně by se nestačil divit, jakým způsobem je obraz střední školy veřejnosti předkládán. Na zdejším gymplu nefunguje jakýkoliv řád a je spíše v moci samotných studentů než vedení školy. Studenti ve sterilní třídě ubíjejí své promarněné životy a jediné, na co se zmůžou, je terorizovaní pedagogů. Z tohoto schématu se vymyká pouze nepřesvědčivá postava třídního učitele zcela rezignujícího na snahu o vytvoření umělého respektu.
Epizody ze školního prostředí navíc ve většině případů působí asi tak přesvědčivě, jako když si studenti na maturitním plese přehrávají oblíbené hlášky svých profesorů.
Ústřední dvojici tvoří Petr (Vorel jr.) a Michal (Mádl). Oba mají ke tvorbě graffiti stejnou (nulovou) motivaci a pro přehlednost jsou odlišení různým sociálním prostředím, odkud pocházejí. Mádl předvádí popáté totéž, ale roli protekčního fracka zvládá důstojně, i když většinu filmu prostě jen „blbě čumí“. Vorel jr. naopak dokazuje, že tatínek se bude muset ještě hodně ohánět, protože jeho syn na roli ve filmu jiného režiséra nemá nárok.
V Gymplu ovšem existují i momenty, kdy může i Vorel jr. působit jako „oscarový“ herec. Jedná se o chvíle, kdy se na plátně objevuje Martina Procházková v roli Pavly, za jejíž „herecký“ projev by se musel stydět i náhradník vesnického ochotnického divadelního spolku. Bohužel právě její postava má jako jedna z mála ve filmu hlubší psychologickou rovinu, kterou se snaží zvládnout s jedním ukřivděným výrazem a v okamžicích, kdy otevře pusu, vzbuzuje spíše smích než soucit.
Zbytek osazenstva pochopitelně tvoří Vorlovi staří známí z divadla Sklep, kteří se při natáčení zajisté výtečně bavili, diváci při pohledu na jejich neměnné herecké pózy se už budou ovšem bavit podstatně méně.
Gympl v sobě ukrývá dost tvůrčích nedostatků – postavy nemají žádný vývoj stejně jako samotný příběh, spousta věcí zůstává nedořešených, rozpadá se do neslučitelných epizod a především se snaží obsáhnout takové množství postav, které by bylo velkým soustem i pro několikadílný televizní seriál. Pokud by však byla jeho jediným cílem touha bavit, víceméně by obstál. S vtipy se zde nešetří, ať už se jedná o ty s promyšlenou pointou (bzučící transformátor) či tu nejpokleslejší formu lidové zábavy (nápis na školních záchodech).
Vorel se však bohužel snažil do svého filmu nacpat i hlubší významové roviny a zde naopak totálně selhává. Pokud se postavy rozhodnou přerůst svoji původní roli (zábavnou) a začne se nahlížet do jejich soukromí, nastávají pro tvůrce i diváky těžké chvilky. Složitost milostných vztahů je tak zde nahrazena jednodušší (a snáze zobrazitelnou) formou v podobě chvil sexuálního sblížení.
Pokud si něco z Gymplu zaslouží obdiv, pak jsou to dva momenty využívající originálně něco na způsob „filmového nápadu“ ve vyprávění (procitnutí Petrovy matky při cestě tramvají a Michal uklidňující běsnícího otce hrou na klavír) a především Zuzana Bydžovská, která dokáže ve filmu, stavícím city daleko za efektivní obraz a divácky vděčné hlášky, vzbudit i nějakou tu emoci.
Gymplu se ani během dvou hodin nepodařilo objasnit, proč byla „graffiťácká“ linie do příběhu zasazena. Ačkoliv nabízela pro postavy zajímavé možnosti, zůstala naprosto nevyužita. Graffiti jsou zde spojeny jen s puberťáckou touhou porušovat řád. Stejného účinku lze dosáhnout například při porušení zákazu kouření. Postavy Gymplu sice postupem času zjistí, že čmárat po stěnách se nemá, na jejich jednání to ovšem nic nezmění a film končí, aniž by nabízel jakékoliv řešení.
Nejradikálnější graffiťáci naštěstí opovrhují jakoukoliv masovou kulturou a do kina na Gympl se určitě nevypraví. Jinak by se možná divili, že jsou vyobrazeni jako stádo týpků, procházejících v pravidelném zástupu noční Prahou v nejnovějších modelech Nike, žmoulajících v ruce igelitovou tašku se spreji.
Adam Chromý
České filmové (anti)ceny 2010
Děkuji tvůrcům i distributorům za jejich odvahu. Bez ní by filmové anticeny zůstaly bez majitelů.
Adam Chromý
Bezdůvodná Nevinnost
Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.
Adam Chromý
Nejasná zpráva o stavu české kinematografie 2010
Český film loni potěšil masové publikum i příznivce bizarností. Méně pak ty, kteří od něj očekávali i nějaký ten obsah.
Adam Chromý
Rodinka pro otrlé, pokus druhý
V televizi by bylo možné Rodinku v režii Dušana Kleina přepnout, v kině je jedinou možností ignorace.
Adam Chromý
Rally ve slepé uličce
Landovic Tacho dokazuje, že přehnané ambice ani mezinárodní obsazení z filmu mezinárodní událost neudělají.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen
Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...
Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí
Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...
Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou
Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...
Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické
Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 110
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6175x
');
//-->