08 Zpráva osmá z lázeňského pobytu v Mariánských lázních

Zdravím všechny duše spřízněné a posílám Vám mnoho pozdravů z Mariánských Lázní - minulý týden jsem se čistým vlakem a na kole dostavil do lázeňského města. Co v jsem od té doby zažil, si můžete přečíst v sedmi zprávách, takže zatím se mi daří plnit plán na 100%.

Pavilon Prelátova prameneJiří Čenovský

Dnes jsem s procedurami začínal až v půl deváté, ale chtěl jsem mít brzký oběd, tak jsem šel na snídani ještě před první procedurou, kterou byla suchá plynová lázeň, po ní jsem trochu surfoval a už tady byla minerální koupel. Tuto proceduru jsem ještě nepopisoval, takže musím v dnešní zprávě tento nedostatek napravit.

Minerální lázeň využívá léčebných účinků minerální vody, která vyvěrá ze země. Je obohacená o mnoho minerálních látek. V Mariánských lázních pro tento účel používají Balbínův pramen - dříve se jmenoval Slatiništní pramen, protože pramení na okraji rašeliniště asi kilometr západně od Mariánských Lázní směrem na Valy. V roce 1921 byl nově zachycen, překryt hezkým pavilonem a potrubím veden do lázní jako voda ke koupelím. Po válce dostal jméno podle Bohuslava Balbína, lázeňského lékaře, který již r. 1679 popsal kyselky na Tepelsku, a tak nám umožnil sledovat s odstupem 300 let tehdejší využití kyselek v kraji a změny, které za tu dobu nastaly. Kyselka je slabě mineralizovaná a patří mezi hořečnato-vápenato-sodné minerální vody. Pramen byl v 90tých letech poměrně hodně vydatný, ale když bylo upraveno jímání pramene, byla většina kyselky svedena do nově postavené nádrže. Byl postaven nový prameník s přepadem pro veřejnost, ale již jen se slabým proudem.
Koupel trvá 20 minut a po ní je ještě 10-ti minutový klid na lůžku. Během koupele po těle šimrají bublinky z minerálky, je to příjemné, podle sestřičky má uklidňující účinek, snižuje tlak a má ještě mnoho dalších efektů, ale jaké to jsem už zapomenul. Samotný pramen jsem ještě nenavštívil, ale vím, kde ho mám hledat a doufám, že ho během pobytu navštívím.

Poslední procedurou byly plynové injekce, ale ty jsem už popsal v některé předchozí zprávě. Při obědě jsem byl zviklán ve svém záměru návštěvy Smraďocha a Kladské, neboť i když bych vyrazil brzo, asi bych nestihl promenádní koncert v 16.00 - dnes je závěrečný promenádní koncert Západočeského orchestru Mariánské lázně.  Takže změna plánu a k tomu ještě v 15.00 na ČT4 běží reportáž z MS v MTBO v Itálii, a to jsem si též nechtěl nechat uniknout.

Vyrazil jsem tedy jen na krátkou vyjížďku k Prelátovu prameni. Ten vyvěrá v Pottově údolí a původně se jmenoval Pottova kyselka. Až počátkem 20.století byl přejmenován na Prelátův pramen. V současnosti zde ovšem nic neteče, kolem altánu je ovšem vybudováno mnoho atrakcí pro děti - mašinka, lanovka, houpačky, prolejzačky, rybníčky, vodopády, mlýnská kola - dokonce je zde možno grilovat a opékat buřtíky, ani WC nechybí.

Od Prelátova pramene vede strmé stoupání cca 900 m vý

š

e k Pirátovu prameni, já jsem se nechal zlákat směrovkou k rozhledně Hamelika - jednou cestou 2 km a druhou cca 3 km, bohužel po ujetí 800 m jsem se dostal na křižovatku, kde další cesta byla nejasná a tak jsem obrátil oře a vrátil jsem se, chvíli jsem ještě fotil kolem Preláta a pak mne již čas nabádal k návratu - takže kolem Rudolfa, Ferdinanda a pramenu Alexandra na Anglickou ulicí mírně do kopečka na Vítkov, kde jsem ubytován. Po osprchování jsem si pustil dokument o úspěších našich O-bikerů v Itálii a spěchal na promenádu, po koncertě jsem se ještě nechal zlákat teplou mariánsko-lázeňskou oplatkou, vyslechl další kousek na Fontáně a byl čas na večeři.

A to je pro dnešní den vše, dnes žádná večerní kultura stejně jako před týdnem.

Dobrou noc a mějte se fajn, užívejte dne i já se budu snažit
Čenda, táta nebo děda - jak chcete

Autor: Jiří Čenovský | čtvrtek 1.9.2011 10:35 | karma článku: 6,48 | přečteno: 657x

Jiří Čenovský

Výlet za kouzelným kvítek

24.3.2016 v 10:00 | Karma: 10,44

Podzim vyhání vodáky z řeky