Život v bezčasí

Kur…, nějak ten svůj blog flákáš, ozval se kolega. Flákám, neflákám, asi mám nedostatek "morálně volních" a nemůžu se dokopat k tomu napsat něco pseudo-vtipného, něco, co bude provokovat, něco, co snad bude i stát za to číst. Kde to jsem? Kolik je hodin? Co já tady vlastně do nejtemnější řiti pohledávám? Hodiny strávené v letadlech celého světa někdy nabádají k zamyšlením na věcmi, o kterých je lepší nepřemýšlet.

Byl jsem doma. Po třech měsících zase jednou doma. V zemi, kde kanalizace většinou smrdí jen před bouřkou a kde se vás chodníky nepokoušejí zout. Je to zvláštní pocit jet domů "na návštěvu“. Narušuje to běžný řád věcí. A to nejen mě, čert to vem, ale hlavně rodině, která si zatím zvykla fungovat tak nějak beze mě. Děti ráno vtrhnou do ložnice a místo, aby našly volnou postel, tak zírají a vypadne z nich jen jedno slovo, podezřívavé „Táta!???". (Všem vtipálkům: Žádná z variant hlášky „zase novej strejda…“ se neozvala.) S manželkou jsme o sebe první dny normálně zakopávali, protože se nějak nepočítá s tím, že jste přítomni i fyzicky a ne jako duch na monitoru. A hlavně jsem si celou dobu uvědomoval, že za dva týdny zase zmizím k soudruhům z ČLR. A tak sotva jsem splynul s časovou zónou a životem, který považuji za normální, bác ho. Den odjezdu.

Sedím v letadle, ta piksle se řítí šerem, a přemýšlím. Za pár hodin přeletím 1/4 obvodu zeměplacky, a bude mi to jedno. Nasedáme dobrovolně do hliníkových doutníků nacpaných petrolejem a elektronikou (v lepším případě z Taiwanu) a necháváme se vynést do oblastí, kam ani ptáci nelétají, spoléháme na to, že nemáme křídla z vosku, že se nic nepodělá a že nás ta obludnost řítící se skoro tisícikilometrovou rychlostí ve zdraví vyvrhne na pevnou zem a kupodivu i v místě určení. Létám rád? Ano. A nebojím se. Ale také si uvědomuji, jaká je cena kterou jsme zaplatili za rozvoj techniky, která to umožní, a také vím, že pokud se něco semele, je to nejspíš poslední zážitek, o kterém nic nenapíšu, protože ho nepřežiju. Stejně jako některé houby jsou jedlé jen jednou. A Čínské domácí lety jsou … trochu o strach. Stroje jsou olétané, údržba bude asi také „čínská“ (drát a stříbrná páska řeší leccos) a interiéry jen zvýrazňují pocit, který se i otrlému pasažérovi musí usadit někde v koutku duše a to že měl radši jít pěšky. Proč je do štajgrovej řiti aspoň neumyjí? Proč musí béžové plasty nést naprosto jasné stopy dehtu a nikotinu z doby, kdy se ještě v letadlech dalo kouřit? To, že tady letadel moc nepadá, bude jen proto, že mají kliku. A já jen doufám, že u toho nebudu, až ta klika dojde. Proč se i na mezinárodních letech pokoušejí opravit nefunkční - poloha sklopeno jako standard - sedačku pomocí plastové vázací pásky? Na vlastní oči viděno.

Létání ale umí být i zábava. Miluji, když se při check-in ozve věta obsahující magická slova „Free upgrade to Business Class“. Znamená to, že jste se za normální cenu letenky dostali mezi střední třídu dle definice leteckého průmyslu. Je to vítaný únik z části letadla, které soukromě říkám „dobytčák“. Bez urážky, ale obletěl jsem ten náš kus šutru asi čtyřikrát dokola v ekonomické třídě a až teď jsem si uvědomil, že existuje i jiný svět, než úzké sedadlo, nevábně vonící soused, který vám slintá na rameno a plastové nádobí včetně jídla (někdy je těžké poznat, kde končí nádobí a začíná jídlo, a tak se chutě zakusujete i do vaniček obsahujících tu božskou krmi). Jen považte. Výběr z minimálně dvou hlavních chodů, a je to skutečně jídlo.  Předkrm, salát, zákusky, vše servírováno v porcelánu. Normální kovový příbor. Sklenice jsou sklenice a ne plastové kelímky. Na ten letecký stoleček dostanete něco, jako ubrus a látkový ubrousek, jako v restauraci. Šampaňské, víno, pivo, všechny druhy alko i nealko nápojů neustále k dispozici. Je to pořád trochu nouzovka, jste v letadle, ale je to o hodně příjemnější, než na co jste běžně zvyklí. A pak to nejlepší, sedadlo se dá prakticky položit do vodorovné polohy. Dobrá, pořád je to trochu "velbloud“ ale můžete si normálně schrupnout. Na zádech, na boku, na břiše, jak vás napadne. Neuvěřitelný zážitek. Takhle bych chtěl cestovat častěji. Prospal jsem skoro 6 hodin. Pohodlně.

Přelety mezi zeměmi a kontinenty také znamenají změny časových zón. V posledních 3 týdnech jsem byl doma, vrátil se, sotva se srovnal a vyrazil na služební cestu do Dublinu, kde jsem byl dva dny a zase vyrazil směr Nanjing. Ztratil jsem pojem o čase. Nebo spíš moje tělo. Tak dlouho jsem si "kvedlal“ s tím co je ráno a večer, až usínám naprosto nahodile, nebo naopak nemůžu usnout a jen doufám, že se to do týdne usadí. Normálně tyhle posuny zvládám docela dobře, ale tohle bylo asi trochu moc. Každý mezikontinentální let znamená, že v šeru a umělém přetlaku kabiny letadla dáváte sbohem biologickým rytmům a vrháte se do bezčasí cestovatelského života. Můžete si vědomě sugerovat, že víte, co se děje, ale hodiny, které máme tak nějak od „přirození“, a jsou nastaveny na doma, tak ty se vám připomenou. A je to tak dobře. Mámee chodit pěšky.

Autor: Jan Buchta | sobota 12.6.2010 9:00 | karma článku: 11,65 | přečteno: 827x

Další články autora

Jan Buchta

Jak se v Číně staví metro

Jak už jsem se mnohokrát zmínil, Nanjing není město-prcek, ale docela bumbrlíček. Oficiálních 6 milónů lidí znamená kolem 7 - 8 miliónků ve skutečnosti. A donedávna se veškerá doprava odehrávala na povrchu, až na jednu linku metra, postavenou v letech 2000-2005 s délkou 21,7 km a 16 stanicemi.

19.7.2010 v 9:00 | Karma: 14,45 | Přečteno: 1179x | Diskuse | Cestování

Jan Buchta

Můžu ti říkat ...?

Can I call you Kunda? Zeptal se mě s nevinným výrazem jeden z mých inženýrských tady v Číně.

13.7.2010 v 9:00 | Karma: 22,02 | Přečteno: 2350x | Diskuse | Cestování

Jan Buchta

K čemu to EXPO je? Ku ho… dnotnému zážitku to má daleko.

Shanghai, město 13 linek metra (číslo 7 je ovšem virtuální), domov 20 miliónů lidí a naprosto nezvladatelná metropole se stala hostitelem výstavy EXPO 2010. Byvše poblíž (z Nanjingu je to to Shanghaie jen 300km), rozhodl jsem se výstavu navštívit. Vždycky jsem přemýšlel, k čemu vlastně tahle putovní show je, a neměl jsem jasno. Tak teď už mám.

7.7.2010 v 9:00 | Karma: 20,19 | Přečteno: 1163x | Diskuse | Cestování

Jan Buchta

Za Čínu bělejší a tlustější!

Venku je přes 30 stupňů, první letní den dle kalendáře, stín, který vrhá lidské tělo, se bojí kdesi pod nohama, protože sluníčko šplhá pro našince nechutně vysoko. Pod oknem právě asi po desáté projíždí kropicí vůz a vesele k tomu vyhrává: „Rolničky, rolničky...“ Schíza.

21.6.2010 v 9:21 | Karma: 17,50 | Přečteno: 1305x | Diskuse | Cestování

Jan Buchta

Budujeme světlé zítřky s Patem a Matem

Ne, nepřešel jsem z cestopisu na komentáře naší pivně-lokálně-upatlané politické scény, i když i titulek by k takové úvaze sváděl. Čína buduje, roste a bobtná. Ovšem způsob jakým to dělá mi, slovy klasika, přijde poněkud nešťastným.

3.5.2010 v 9:00 | Karma: 18,16 | Přečteno: 1239x | Diskuse | Cestování

Nejčtenější

Obří výpadek elektřiny ochromil velkou část Česka. Energetici řekli příčinu

4. července 2025  12:11,  aktualizováno  21:48

Sledujeme online Velkou část Česka včetně Prahy a dalších velkých měst postihl masivní výpadek proudu. Bez elektřiny...

A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko

9. července 2025

Seriál Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce...

Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys

6. července 2025  14:16

Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a...

Proslavily ji šaty z minerálky. Topmodelka z ikonické reklamy se vrátila do Varů

7. července 2025  9:35

Michael Douglas, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard. Celá řada hvězd a celebrit ozdobila letošní...

OBRAZEM: Stano odhalil Bartoškův poslední portrét. Dakota si napravila reputaci

7. července 2025  1:17

Jak naposledy zvěčnil renomovaný fotograf Tono Stano Jiřího Bartošku, se můžete jít podívat do...

OBRAZEM: Geislerová, nebo film Kingdom Come? Lákavé premiéry středečních Varů

10. července 2025  1:07

Festival se definitivně překlopil do druhé poloviny a sbírá síly na závěrečný nápor. Hlavní...

Padesátníky zaměstnavatelé často nechtějí. Stát to ročně stojí desítky miliard

10. července 2025

Dlouhodobě bez práce zůstává zhruba 110 000 Čechů ve věku přes 50 let, kteří mají zájem pracovat,...

Trump řeší úkoly pro Kissingera stylem Tysona. Obrátil diplomacii naruby

10. července 2025

Premium NATO nadšené z pěti procent, příměří Pákistán-Indie, Cichanouski na svobodě, mír v Kongu... Proč...

Nový druh podvodu: Auta v exekuci jsou past na kupce ojetin. Jak se nespálit

10. července 2025

Premium V Česku se rozmáhá nový druh podvodu s ojetými automobily. Portály, které prověřují původ vozidel,...

Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor
Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor

Jeseníky, to jsou horské túry, kola a krásná příroda. Jenže málokdo tuší, že přímo pod Králickým Sněžníkem vznikl areál, který opravdu myslí na...

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1815x
IT manažerem v číně.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.