Recenze: X-Men: Budoucí minulost - 95 %

Je tomu opravdu už 14 let, když se objevil první film o mutantech X-men. Bryan Singer už v roce 2000 natočil první díl. Na rozdíl od ostatních filmů dle komiksů měl tento film velký úspěch. Film Blade s Wesley Snipesem počítat nebudeme, ten se zakopal pod zem/do vězení. Nebudeme počítat ani původního Batmana, Supermana, natož Spawna. Tyto filmy sice v 70. - 80. – 90. letech byly relativně úspěšné, ale bohužel kvalita filmů exponenciálně klesala.

Tedy v roce 2000 byl uveden první úspěšný film od nakladatelství Marvel. Stan Lee si prvně začal hřát svoje ruce na penězích z filmů. Bryanu Singerovi se poprvé podařilo skloubit příběh, akci, motivace postav a slavné herce, aby vytvořili kompletní film přelomový film. Ke klasickým Shakesperovským hercům dodal několik oskarových, mladých a Australanů. Ian McKellen a Patrick Stewart byli za klasické anglické herectví, Halle Berry je za Oskary (dostala jej o dva roky později). Mladá/Oscarová  herečka Anna Paquin byla za mládí. A co Australani, kteří zaplňují americkou produkci? Hugh Jackman byl tím správným.

Druhým dílem z roku 2003 vše pokračovalo. Třetím dílem z roku 2006 pod Brettem Ratnerem se kvalita pozastavila. Hugh Jackman si odskočil na své sólovky X-Men Origins: Wolverine (2009) a Wolverine (2013). Až tři roky před premiérou tohoto filmu, se znovu vrátila, s úspěchem, parta filmů X-Men. Matthew Vaughn se vrátil s příběhem o 50 let dříve do 60. let, kdy vrcholila Kubánská krize. Pro filmové fanoušky zanechal příběh vzniku celého společenství mutantů. Xavierem začínaje, Magnetem konče.

Sedmý film v této X-men mytologii jde do světových i českých kin příští týden. Znovu se vrátil prvotní režisér Bryan Singer, ke scénáři přizval Matthewa Vaughna. Spolu dokončili scénář, ve kterém se rozhodli, že spojí obě úspěšné herecké sestavy, jak z prvních filmů, které se odehrávají v přítomnosti, tak novou sestavu, která odehrála film X-Men: První třída.

Tímto spojením a dobře napsaným scénářem dovršili Heptalogii a vrátili se na úspěšný začátek. Brian Singer jako jeden z mála režisérů skutečně umí vést své herce, aby dokázali dát svým pocitům hloubku. Od některých se to samozřejmě očekává, praxe v anglických divadlech se zapomíná, ale i ostatní herci zvládají své pocity dokonale. I když třeba scénář má malinkatý chybky, tak režisér dokáže celý film skloubit, komedii, drama, ale i samozřejmě přehlednou akci.

Nové i staré já nejdůležitějších postav hrají přesně to, co se od nich očekává. James McAvoy hraje přesně toho mladého Patricka Stewarta a Michael Fassbender se vžil do Gandalfa, omlouvám se do Iana McKellena.  Nesmíme zapomenout i na Jennifer Lawrence, která hraje mladou Mistique/Raven. Je to mladá už vyšlá hvězda, která už má Oscara z roku 2013.

Všichni tito herci hrají jak o život v příběhu, který by mohl být v našem universu. Naštěstí je to komiks, ale až do teď jsem nevěděl, kdo zabil J. F. K., co stojí za jeho smrtí a dalších věci, které můžou stát jenom v komiksech.

Velice dobře, téměř i dokonale se tvůrcům podařilo skloubit návaznost všech filmů, pokud to nebylo správně fanoušky pochopeno, tak je to vysvětleno i slovy, které vysvětlí věci, které tíží fanoušky od začátku roku 2000. Proč mladý Xavier chodí, co se stalo s Jane Gray a další.

Určitě půjdu na tento film i podruhé s přítelkyní. Viděl jsem 2D film s titulky. 3D vynechám, ale chtěl bych si film vychutnat i s dabingem, aby se nemusel rozptylovat čtením titulků. Je dobře, že už vím, kdo koho bude dabovat, že se zachová nejstarší obsazení. Patrick Stewart - Pavel Soukup, Hugh Jackman - Zdeněk Mahdal. Samozřejmostí je i Lumír Olšovský a Martin Stránský. Cením si i Petra Pelzera, kterého poprvé uslyšíme na Magneta. Už si totiž lidé zvykli, že Ian McKellen je prostě Gandalf s tímto hlasem.

Čím završit recenzi? 14 let trvalo, až se znovu vrátil Bryan Singer s komiksovým filmem. Hodně dobře se to podařilo a je jenom veliká škoda, že nenatočí i něco pro Marvel. Rád bych X-meny viděl po boku Avengers, jak se brání proti nejhorším protivníkům světa. Ale je dobře, že Xavierova banda bojuje jenom za zemi proti sobě a proti lidem. Parta kolem Nicka Furyho se musí bránit mimozemským invazím. Spider-mana v této vyvolené skupině nechci vidět, protože je pro mě tato postava pouze hrdinou pro děti, kteří očekávají pouze hláskující automat.

Autor: Jiri Borovy | pátek 16.5.2014 18:46 | karma článku: 7,01 | přečteno: 438x