Investigativní novinařina TV Prima - Zimní pneumatiky

Občas kouknu i na televizní zprávy. Včera jsem se zrovna kouknul na zprávy TV Prima. Když vynechám několik zpráv, které jsem četl už před 4 dny na internetu, plus hodně zpráv, které už jsou starší a slyšel jsem je dříve na jiných televizích, tak mne zaujal včerejší spot týkající se zimních pneumatik.

Jak asi víme, tak zimní pneumatiky jsou lepší pro zimu a letní pro léto. Je to nejenom vzorkem, ale i druhem použité směsi, která mimo svoji obvyklou teplotu ztrácí své charakteristické vlastnosti.

Tak teda trochu v bodech, o co šlo ve včerejších zprávách. Jeden z redaktorů si zvolil za téma zimní pneumatiky a dopustil se zřejmě několika chyb, které tuto reportáž shazují pod úroveň reportáže o ledu v lahvi na TV Nova.

První věc, která mne zaujala je pocit, že s námi TV Prima manipuluje. Důvod je prostý. K ukázání letních a zimních pneumatik zvolila televize 2 různé značky auta. Na první pohled bylo vidět, že k prokázání letních pneumatik byla zvolena Škoda a k prokázání zimních pneumatik byla zvolena značka Hyundai. V porovnání proporcí těchto aut zjišťuji, že tyto auto nejsou totožné váhy, a tak výsledky jsou zkreslené pro zimní pneumatiky. Škoda je na první pohled těžší, a tak podle klasických fyzikálních zákonů je jasné, že by zastavila na delší brzdné dráze, než druhé auto, které je lehčí než Škoda. To by platilo, i kdyby Škoda i Hyundai měli stejné zímní nebo letní pneumatiky.

Druhá výtka je taková, že já osobně si myslím, že brzdná dráha je zkreslena tím, že řidiči nebrzdili brzdným pedálem až na podlahu. Je dost možné, že jsem to přehlédl, ale zdálo se mi, že prostě pro prokázání brzdné dráhy se ani nepoužil systém ABS, který by byl poznat dle charakteristického cukání auta a zvuku automatického vypínání a zapínání brzd.

Je také velká škoda, že investigativní redaktor nedokázal okázat stejnou rychlost obou dvou automobilů, do té doby, kdy začnou brzdit. Potom, že k porovnání nepoužil 2 totožná auta a hlavně, že neřekl i více o tom, že se nemůžou dát na ráfky nekvalitní pneumatiky, protože i značka, stáří a hloubka vzorku dává vlastnosti zimní pneumatik. Samozřejmostí je i dobré uschování zimních plášťů  v letní sezóně, kdy je nutné uschovat zimní obutí v dobrém neerozivním prostředí a v poloze, která nedeformuje vnitřní strukturu.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jiri Borovy | pátek 1.11.2013 11:53 | karma článku: 12,36 | přečteno: 1079x