Nadměrná motorizace = zvýšená tvorba CO2 = zablokování dopravy..

v centrech měst ČR. Není snad příčinou nevyhovujícího stavu neochota poučit se z toho jak to dělají jinde? Tvorba skleníkových plynů není způsobena jen  průmyslovou výrobou a zemědělstvím, ale neposlední řadě i provozem stále většího počtu motorových vozidel.

Současné snahy o výrobu paliv pro auta z průmyslových rostlin silně zavání demagogií, protože pouze snižují úlohu ropy jako primárního zdroje motorových paliv, ale na tvorbu CO2  nemají žádný vliv.

Prudký rozvoj průmyslu v Číně a Indii přináší evidentně strmý nárůst tvorby skleníkových plynů. Nyní se u značné části jejích obyvatel natolik zvýšila životní úroveň, že si začínají pořizovat osobní auta v počtech, které již letos překračují 10 milionů. V následujících letech lze očekávat, že jejich množství bude rychle narůstat. Souběžně s tím bude budována nutná infrastruktura (nové silnice, benzínové stanice, parkoviště) se značnými náklady a nároky na energie pro její zbudování.

Motorizace v ČR začíná dosahovat  stavu nasycení, co se týká počtu vozidel. Ve městech již situace došla tak daleko, že je značný problém kdekoliv zaparkovat. Auta mají v centrech jejich obyvatelé, kteří je zde mají také zaparkována. V této zóně se snaží rovněž zaparkovat ti, kteří zde mají pracoviště. Poněvadž jsou zde i obchody, tak jejich zákazníci zde rovněž usilují o zaparkování.

Kapacita parkování je ve značném nepoměru k potřebám. Města to řeší vyhrazenými parkovacími zónami pro obyvatele. Většinou se tak děje dle administrativního dělení města. Důsledkem je situace, že občan ze zóny A nemůže v zóně B a dalších zastavit jinde než na parkovišti se zpoplatněním. Občan, který bydlí v zóně A a pracuje v zóně B může své auto odstavit jen na zpoplatněném parkovišti, které má navíc ještě časové omezení. Do toho ještě vstupují zákazníci z jiných zón nebo venkova, kteří rovněž mohou zaparkovat pouze na placených parkovištích. Navíc celkově malý počet parkovacích míst komplikuje situaci všech skupin motoristů.

Současný počet vozidel tedy dosáhl stavu, kdy je smysluplné využití aut pro dopravu ve městech neřešitelný problém. Ani ti motoristé, kteří mají nálepku s povolením parkování v určité zóně, nemají jistotu, že místo k odstavení svého auta naleznou v historicky krátkém čase.

Jedním z důsledků výše uvedených opatření plynoucích z vysokého počtu aut v centrech měst jsou klesající tržby zde umístěných obchodů. Kdo by zde také chtěl nakupovat, když musí odstavit své auto ve vzdálenosti i několika km? Je otázkou času, kdy převážná část obchodů zanikne (Možná se udrží sezónní obchody pro turisty).

Ekologičtí aktivisté oprávněně kritizovali znečišťování ovzduší za minulého režimu. Poklesem výroby v zastaralých provozech po r. 1990 emise výrazně poklesly. Nyní se zvýšenou motorizací můžeme dostat do podobné situace. Pokud by většina dnešních majitelů aut měla dost peněz na provoz, tak by denně docházelo ke kolapsu dopravy ve městech. Po odeznění krize může snadno takový stav nastat.

Řešení cestování uvnitř měst  by se mělo spíše hledat ve vytvoření atraktivních podmínek pro využívání hromadné městské dopravy.

Autor: Jan Bokšay | pondělí 30.11.2009 16:45 | karma článku: 8,57 | přečteno: 857x

Další články autora

Jan Bokšay

Hejtmani krajů jsou mezi lidmi oblíbení – je to oprávněné?

Z aktuálně publikovaného průzkumu SANEP, zaměřeného na spokojenost s činností jednotlivých krajských hejtmanů a pražského primátora to celkem jasně plyne. Internetové dotazování probíhalo ve dnech 1.-19.5.2013 a účastnilo se jej celkem 21906 obyvatel ve věku 18-69 let. Z uvedených zjištění vyplývá, že dnes již bývalý pražský primátor Svoboda vykonával svou práci ke spokojenosti 56,3 % Pražanů.

27.5.2013 v 9:44 | Karma: 7,25 | Přečteno: 490x | Diskuse | Ostatní

Jan Bokšay

Krajská zastupitelstva zřejmě pracují jen formálně.

Tak si občané v říjnu 2012 zvolili svá zastupitelstva a nyní budou v poklidu očekávat další volby v r. 2016. Téměř nikdo z nich asi netouží podílet se na správě věcí veřejných. Pouze v jednom kraji existuje možnost zpětné vazby občanů na vedení krajského zastupitelstva, kterou však občané využívají spíše sporadicky.

24.3.2013 v 18:35 | Karma: 11,82 | Přečteno: 747x | Diskuse | Ostatní

Jan Bokšay

Nechystá se Kraj Vysočina ke stagnaci?

Alespoň z nezájmu občanů o věci veřejné se to jeví nyní pravděpodobné. Obyvatelé kraje Vysočina v říjnu 2012 zvolili své zastupitele. Dle jejich vůle máme opět Radu Kraje Vysočina složenou z politiků ČSSD. Nedošlo tedy k žádnému zemětřesení a v programovém prohlášení Rady Kraje Vysočina (dále jen „RK“) se můžeme seznámit s převážně obecnými předsevzetími, které by následující čtyřleté období chtěla tato RK plnit v souladu s předvolebním programem ČSSD.

4.3.2013 v 9:01 | Karma: 6,04 | Přečteno: 355x | Diskuse | Jihlava

Jan Bokšay

Platby za teplo se změní. Ti, co šetří, už nebudou dotovat sousedy.

Opravdu tomu tak bude? Já mám jiné zkušenosti, které potvrzují, že nově navrhovaná změna vyhlášky 372/2001 Sb. při stanovení spotřební složky opět na 70% celkové spotřeby ještě prohloubí současné nespravedlivé přerozdělování nákladů mezi uživateli bytových domů. Ministerstvo pro místní rozvoj chce do rozúčtování tepla od počátku roku 2014 zavést zcela nevěrohodný poměr.

6.1.2013 v 14:00 | Karma: 25,48 | Přečteno: 7669x | Diskuse | Jihlava

Jan Bokšay

Vlaky ujedou příští rok stejný počet km jako v r. 2012.

Alespoň v kraji Vysočina tomu tak bude. Občanům kraje nevadí, že ztráta z této dopravy bude v řádu stamilionů Kč. Ve volbách to jasně vyjádřili svou podporou současné i minulé krajské vládní koalici a přitom by uspořené peníze mohly být použity na opravu silnic ve správě kraje. V programovém prohlášení Rady Kraje Vysočina na léta 2012 – 2016 se v odstavci „DOPRAVA“ vágně píše o prioritách současné i minulé sociálnědemokratické krajské vlády s podporou KSČM, které mají za cíl blaho občanů. Nehovoří se tam o konkrétních krocích, které by zajistily skutečně lepší dopravní obslužnost za přiměřené peníze.

27.12.2012 v 10:05 | Karma: 7,90 | Přečteno: 517x | Diskuse | Jihlava

Nejčtenější

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

21. dubna 2025  18:19

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...

Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně

16. dubna 2025  19:27

Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...

Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec

18. dubna 2025  9:30,  aktualizováno  19.4 7:18

Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...

Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let

21. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...

Zelenskyj svými výroky o Krymu škodí mírovým rozhovorům, prohlásil Trump

23. dubna 2025  18:36,  aktualizováno  18:52

Americký prezident Donald Trump vyčetl svému ukrajinskému protějšku Volodymyru Zelenskému jeho...

Estonsko vysílá signál Rusku. U hranic chce vybudovat vojenskou základnu

23. dubna 2025  18:41

Estonská armáda plánuje vybudovat novou vojenskou základnu ve městě Narva, které leží u hranic s...

Trump chce mír bez ohledu na Evropu, řekl Pavel a ohlásil setkání se Zelenským

23. dubna 2025  18:26

Český prezident Petr Pavel se příští týden ve Varšavě na summitu iniciativy Trojmoří setká se svým...

Na pohřeb papeže přijede kardinál Duka s třemi biskupy. Graubner zůstane v Česku

23. dubna 2025  15:11,  aktualizováno  18:18

Na pohřeb papeže Františka do Říma odcestují čtyři čeští církevní představitelé: kardinál Dominik...

ManpowerGroup s.r.o.
Servisní technik strojů a zařízení

ManpowerGroup s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 38 000 - 45 000 Kč

  • Počet článků 56
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1628x
Člověk nevybočující z průměru s obyčejnými radostmi a starostmi.Nyní žijící na Českomoravské vysočině.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.