Kde mizí miliardy na regionálních tratích ČD?
Stálé zvyšování jízdného s poukazem, že tímto způsobem bude alespoň částečně hrazena ztráta z provozu vlaků, se neukázalo v regionální dopravě opodstatněným. Jak může být tato doprava efektivní, když ve vlakových soupravách tvořených 2 – 4 vagony jsou přepravováni cestující v naprosto nedostatečných počtech. Není výjimkou, že ve vlaku se čtyřmi vagony cestují na větší části trati 4 cestující. Počty osob, které cestují v obvyklých směrech kopírujících tratě ČD se nijak významně za posledních 20 let nesnížily. Hlavně cenová politika ČD a nehospodárné nasazení velkých vlakových souprav způsobily, že s růstem jízdného na železnici používají občané více autobusů a osobních automobilů na dopravu mezi místy se železničními zastávkami.
Jestliže tedy kraje hradí ztrátu ČD v regionech za podmínky, že ceny jízdného zůstávají stejné jako na hlavních tratích, tak nemůže nikdy dojít ke zlepšení stavu (zvýšení počtu cestujících). Poskytnutými dotacemi hradí kraje vlastně jízdné prakticky všech cestujících, kteří by za normálního stavu uhradili provoz regionálních vlaků (Úhrady těch několika jedinců, kteří dnes platí za svou dopravu nehorázné jízdné, tvoří pouze nepodstatnou část příjmů z provozu regionálních spojů). Kraje se tedy dobrovolně vzdávají svých peněz na konzervování současného stavu, kdy jsou provozovány spoje bez skutečného využití cestující veřejností (Nekladou si žádné podmínky, které by nepříznivý stav do budoucna mohly změnit k lepšímu). Zjevně se nechovají jako skuteční hospodáři.
Řešení by mohlo být zcela jednoduché. Pokud by se jízdné v regionálních spojích (osobních vlacích) snížilo na polovinu současného, tak by došlo k významnému zvýšení počtu cestujících a tím také k navýšení tržeb. Ztráta by se proti současnému stavu začala zmenšovat a nebylo by na její hrazení potřebné vynakládat tolik finančních prostředků. Současně by nárůst cestujících v regionálních vlacích znamenal úsporu ropných paliv, protože by poklesl počet jízd uskutečněných osobními automobily.
Jan Bokšay
Hejtmani krajů jsou mezi lidmi oblíbení – je to oprávněné?
Z aktuálně publikovaného průzkumu SANEP, zaměřeného na spokojenost s činností jednotlivých krajských hejtmanů a pražského primátora to celkem jasně plyne. Internetové dotazování probíhalo ve dnech 1.-19.5.2013 a účastnilo se jej celkem 21906 obyvatel ve věku 18-69 let. Z uvedených zjištění vyplývá, že dnes již bývalý pražský primátor Svoboda vykonával svou práci ke spokojenosti 56,3 % Pražanů.
Jan Bokšay
Krajská zastupitelstva zřejmě pracují jen formálně.
Tak si občané v říjnu 2012 zvolili svá zastupitelstva a nyní budou v poklidu očekávat další volby v r. 2016. Téměř nikdo z nich asi netouží podílet se na správě věcí veřejných. Pouze v jednom kraji existuje možnost zpětné vazby občanů na vedení krajského zastupitelstva, kterou však občané využívají spíše sporadicky.
Jan Bokšay
Nechystá se Kraj Vysočina ke stagnaci?
Alespoň z nezájmu občanů o věci veřejné se to jeví nyní pravděpodobné. Obyvatelé kraje Vysočina v říjnu 2012 zvolili své zastupitele. Dle jejich vůle máme opět Radu Kraje Vysočina složenou z politiků ČSSD. Nedošlo tedy k žádnému zemětřesení a v programovém prohlášení Rady Kraje Vysočina (dále jen „RK“) se můžeme seznámit s převážně obecnými předsevzetími, které by následující čtyřleté období chtěla tato RK plnit v souladu s předvolebním programem ČSSD.
Jan Bokšay
Platby za teplo se změní. Ti, co šetří, už nebudou dotovat sousedy.
Opravdu tomu tak bude? Já mám jiné zkušenosti, které potvrzují, že nově navrhovaná změna vyhlášky 372/2001 Sb. při stanovení spotřební složky opět na 70% celkové spotřeby ještě prohloubí současné nespravedlivé přerozdělování nákladů mezi uživateli bytových domů. Ministerstvo pro místní rozvoj chce do rozúčtování tepla od počátku roku 2014 zavést zcela nevěrohodný poměr.
Jan Bokšay
Vlaky ujedou příští rok stejný počet km jako v r. 2012.
Alespoň v kraji Vysočina tomu tak bude. Občanům kraje nevadí, že ztráta z této dopravy bude v řádu stamilionů Kč. Ve volbách to jasně vyjádřili svou podporou současné i minulé krajské vládní koalici a přitom by uspořené peníze mohly být použity na opravu silnic ve správě kraje. V programovém prohlášení Rady Kraje Vysočina na léta 2012 – 2016 se v odstavci „DOPRAVA“ vágně píše o prioritách současné i minulé sociálnědemokratické krajské vlády s podporou KSČM, které mají za cíl blaho občanů. Nehovoří se tam o konkrétních krocích, které by zajistily skutečně lepší dopravní obslužnost za přiměřené peníze.
Další články autora |
Ohnivé peklo v lyžařském centru. Lidé skákali z oken, mrtvých je přes sedmdesát
Při nočním požáru v tureckém lyžařském středisku Kartalkaya zemřelo nejméně 76 lidí a 51 utrpělo...
Havárie historické bojové techniky na jihu Čech: dva mrtví, osm zraněných
Při ukázkách historické bojové techniky u Horního Dvořiště na jihu Čech došlo k tragické nehodě....
V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla
Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí...
Zelenskyj si řekl o 200 tisíc evropských vojáků. Britové jsou pro
Jen co v Bílém domě usedl Donald Trump, vyzval Volodymyr Zelenskyj evropské státy, aby převzaly...
Žádná pomoc hořící Kalifornii a hrozba Bidenovi. Trump v rozhovoru překvapil
Donald Trump poskytl v noci na čtvrtek první rozhovor po návratu do Bílého domu. V rozpravě s...
Čisté a hrubé příjmy v Evropě. Překvapily mimo jiné Kypr, Česko i Slovensko
Poměr mezi hrubou a čistou mzdou je v jednotlivých státech Evropy odlišný. Jinačí příjmy kvůli...
Trump do toho skočil po hlavě. Američany šokuje tempo nového prezidenta
Premium Od naší spolupracovnice v USA V Americe stále převládá nadšení. Prezident podepisuje jedno nařízení za druhým, je jak utržený ze...
Okleštěk půjčil sedm milionů, Půta dluží svému hnutí, plyne z přiznání hejtmanů
Premium Půjčky hejtmanů Ladislava Oklešťka (ANO) a Martina Půty (SLK) vyvolávají pochybnosti. U prvního...
USA zmrazily financování téměř veškeré zahraniční pomoci, výjimku mají Izrael a Egypt
Americké ministerstvo zahraničí zmrazilo nové financování téměř veškeré pomoci, kterou Spojené...
Pozemek 2510m2 pro sportovní využití včetně souvisejících staveb
Lány, okres Kladno
3 401 050 Kč
- Počet článků 56
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1627x