Kde mizí miliardy na regionálních tratích ČD?

V uplynulých dnech se na stránce idnes i v diskuzích bloggerů objevily úvahy o příčinách neefektivnosti této dopravy a způsobu, kterým kraje chtějí financovat její ztrátu . Z vnějšího pohledu je jasné, že nyní uzavřené smlouvy na období 10 let, řeší pouze ztrátu ČD z provozování prázdných regionálních spojů, ale nepřispívají k vyšší efektivnosti této dopravy. ČD vlastně sama nastavila podmínky, které vyhnaly cestující z jejich vlaků.

 

 

Stálé zvyšování jízdného s poukazem, že tímto způsobem bude alespoň částečně hrazena ztráta z provozu vlaků, se neukázalo v regionální dopravě opodstatněným. Jak může být tato doprava efektivní, když ve vlakových soupravách tvořených 2 – 4 vagony jsou přepravováni cestující v naprosto nedostatečných počtech. Není výjimkou, že ve vlaku se čtyřmi vagony cestují na větší části trati 4 cestující. Počty osob, které cestují v obvyklých směrech kopírujících tratě ČD se nijak významně za posledních 20 let nesnížily. Hlavně cenová politika ČD a nehospodárné nasazení velkých vlakových souprav způsobily, že s růstem jízdného na železnici  používají občané více autobusů a osobních automobilů na dopravu mezi místy se železničními zastávkami.

Jestliže tedy kraje hradí ztrátu ČD v regionech za podmínky, že ceny jízdného zůstávají stejné jako na hlavních tratích, tak nemůže nikdy dojít ke zlepšení stavu (zvýšení počtu cestujících). Poskytnutými dotacemi hradí kraje vlastně jízdné prakticky všech cestujících, kteří by za normálního stavu uhradili provoz regionálních vlaků (Úhrady těch několika jedinců, kteří dnes platí za svou dopravu nehorázné jízdné, tvoří pouze nepodstatnou část příjmů z provozu regionálních spojů). Kraje se tedy dobrovolně vzdávají svých peněz na konzervování současného stavu, kdy jsou provozovány spoje bez skutečného využití cestující veřejností (Nekladou si žádné podmínky, které by nepříznivý stav do budoucna mohly změnit k lepšímu). Zjevně se nechovají jako skuteční hospodáři.

Řešení by mohlo být zcela jednoduché. Pokud by se jízdné v regionálních spojích (osobních vlacích) snížilo na polovinu současného, tak by došlo k významnému zvýšení počtu cestujících a tím také k navýšení tržeb. Ztráta by se proti současnému stavu začala zmenšovat a nebylo by na její hrazení potřebné vynakládat tolik finančních prostředků. Současně by nárůst cestujících v regionálních vlacích znamenal úsporu ropných paliv, protože by poklesl počet jízd uskutečněných osobními automobily.

Autor: Jan Bokšay | pátek 4.12.2009 18:35 | karma článku: 37,83 | přečteno: 6348x

Další články autora

Jan Bokšay

Hejtmani krajů jsou mezi lidmi oblíbení – je to oprávněné?

Z aktuálně publikovaného průzkumu SANEP, zaměřeného na spokojenost s činností jednotlivých krajských hejtmanů a pražského primátora to celkem jasně plyne. Internetové dotazování probíhalo ve dnech 1.-19.5.2013 a účastnilo se jej celkem 21906 obyvatel ve věku 18-69 let. Z uvedených zjištění vyplývá, že dnes již bývalý pražský primátor Svoboda vykonával svou práci ke spokojenosti 56,3 % Pražanů.

27.5.2013 v 9:44 | Karma: 7,25 | Přečteno: 490x | Diskuse | Ostatní

Jan Bokšay

Krajská zastupitelstva zřejmě pracují jen formálně.

Tak si občané v říjnu 2012 zvolili svá zastupitelstva a nyní budou v poklidu očekávat další volby v r. 2016. Téměř nikdo z nich asi netouží podílet se na správě věcí veřejných. Pouze v jednom kraji existuje možnost zpětné vazby občanů na vedení krajského zastupitelstva, kterou však občané využívají spíše sporadicky.

24.3.2013 v 18:35 | Karma: 11,82 | Přečteno: 747x | Diskuse | Ostatní

Jan Bokšay

Nechystá se Kraj Vysočina ke stagnaci?

Alespoň z nezájmu občanů o věci veřejné se to jeví nyní pravděpodobné. Obyvatelé kraje Vysočina v říjnu 2012 zvolili své zastupitele. Dle jejich vůle máme opět Radu Kraje Vysočina složenou z politiků ČSSD. Nedošlo tedy k žádnému zemětřesení a v programovém prohlášení Rady Kraje Vysočina (dále jen „RK“) se můžeme seznámit s převážně obecnými předsevzetími, které by následující čtyřleté období chtěla tato RK plnit v souladu s předvolebním programem ČSSD.

4.3.2013 v 9:01 | Karma: 6,04 | Přečteno: 355x | Diskuse | Jihlava

Jan Bokšay

Platby za teplo se změní. Ti, co šetří, už nebudou dotovat sousedy.

Opravdu tomu tak bude? Já mám jiné zkušenosti, které potvrzují, že nově navrhovaná změna vyhlášky 372/2001 Sb. při stanovení spotřební složky opět na 70% celkové spotřeby ještě prohloubí současné nespravedlivé přerozdělování nákladů mezi uživateli bytových domů. Ministerstvo pro místní rozvoj chce do rozúčtování tepla od počátku roku 2014 zavést zcela nevěrohodný poměr.

6.1.2013 v 14:00 | Karma: 25,48 | Přečteno: 7669x | Diskuse | Jihlava

Jan Bokšay

Vlaky ujedou příští rok stejný počet km jako v r. 2012.

Alespoň v kraji Vysočina tomu tak bude. Občanům kraje nevadí, že ztráta z této dopravy bude v řádu stamilionů Kč. Ve volbách to jasně vyjádřili svou podporou současné i minulé krajské vládní koalici a přitom by uspořené peníze mohly být použity na opravu silnic ve správě kraje. V programovém prohlášení Rady Kraje Vysočina na léta 2012 – 2016 se v odstavci „DOPRAVA“ vágně píše o prioritách současné i minulé sociálnědemokratické krajské vlády s podporou KSČM, které mají za cíl blaho občanů. Nehovoří se tam o konkrétních krocích, které by zajistily skutečně lepší dopravní obslužnost za přiměřené peníze.

27.12.2012 v 10:05 | Karma: 7,90 | Přečteno: 517x | Diskuse | Jihlava

Nejčtenější

Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě

14. dubna 2025  8:27,  aktualizováno  9:06

Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident

15. dubna 2025  8:30,  aktualizováno  16:35

Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...

Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty

15. dubna 2025  14:06

Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...

Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně

16. dubna 2025  19:27

Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...

Voda se filtruje na benzinkách, v obchodech a kavárnách, říká odborník

22. dubna 2025

Nejkvalitnější voda je potřeba nejenom ve farmaceutickém a kosmetickém průmyslu, ale také v...

Rasputin, či poskok Konečné? Bavím se, říká předseda Stačilo! Sterzik alias Vidlák

22. dubna 2025

Premium V roce 2022 kandidoval do zastupitelstva obce Miroslav na Znojemsku za ČSSD. O rok později byl...

Za výběr z bankomatu v cizině poplatek i dvě stovky. Pozor také na nevýhodné kurzy

22. dubna 2025

Premium Poplatek za výběr z bankomatu v přepočtu skoro dvě stě korun zaskočil pana Tomáše z Prahy během...

Přes 60 jednotek hasičů likviduje požár na Rakovnicku. Platí třetí stupeň poplachu

21. dubna 2025  23:59

Hasiči od pondělního večera zasahují u požáru skládky volně uložených plastů u Rynholce na...

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

  • Počet článků 56
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1628x
Člověk nevybočující z průměru s obyčejnými radostmi a starostmi.Nyní žijící na Českomoravské vysočině.

Seznam rubrik