- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Karel Havlíček Borovský:
Bože milý - jsi-li?
Chraň duši mou, mám-li jakou.
A to tento pán studoval na kněze a věrouku znal asi mnohem lépe, než všichni zdejší věřící. Buddhisté se od Boha klidně obejdou a jsou také živi. Protože Bůh představuje takovou psychickou berličku - když se nedaří, vymlouváme se na Jeho vůli. Místo, abychom pátrali sami u sebe. Upínáme se k němu, místo abychom se upnuli sami k sobě a ke svým přátelům.
A to, co je základem naší kultury, je stejně pouze dílem lidí - moudrých, statečných a dobrých.
Věřit mohu jen tomu, co opravdu existuje a o čem jsem se mohl přesvědčit - je to třeba láska, přátelství a dobro, jehož je v každém z nás aspoň kousek.
A který Bůh je lepší - Hospodin nebo Alláh? Toť otázka!
Podle Vás je Bůh jen berličkou pro nesamostatné a chromé lidi. Ano, někdy je k tomu Bůh zneužíván. Bývá to takový pověrčivý vztah neurotika. Silný jedinec s Bohem vede dialog, modlitbu, kontemplaci.
Bůh je jeden. A vůbec Mu zjevně nezáleží na tom, jak Ho pojmenuji. Pro nevěřící je typické, že mluví o různých Bozích.
Pro věřícího je Bůh důvěrně známou existující Osobou. Pokud si postavíte axiom "Bůh není", pak se těžko můžete domluvit!
"Církve budou muset provést revizi své věrouky, pak teprve bude možný skutečný ekumenismus a život věřícího bude přijatelný i pro současné skeptiky"
My ateisté většinou nepřijímáme náboženství ne kvůli tomu co učí, ale že to co učí je nepodložené. Tady jakákoli "revize" církvi nepomůže
Věřící stojí na poznání axiomu "Bůh je". Nevěřící má axiom "Bůh není". Rozhovor pod těmito rozdílnými axiomy zjevně asi není možný!
Když hudbě nerozumím, nudí mne, nemohu ji pochopit a budu trvrdit, že je absolutně zbytečná... A o labužnících hudby budu tvrdit, že svůj zájem o hudbu jen předstírají. Podobný problém má člověk ve vztahu k Bohu.
Krásně jste to napsal, Bohumíre. Celoživotní cesta...
Velice zajímavé je i to, že člověk někdy prožije tohle drama ve zkratce za jeden den celé, s jeho výškami a hlubinami.. Zrovna dnes se mi chce napsat přesně o tom báseň. A nebudu na ni spěchat, nechám myšlenku ještě uzrát.
Určitě znáte knihu svatého Augustina Vyznání a nechci si v žádném případě hrát na toho, kdo ji "připomíná" nebo "doporučuje". Jenom se chci podělit o svůj dojem, který z ní mám. Je strhující. Přestože byla napsána kdysi před šestnácti sty lety, je její sdělení jako šité po lidi dnešní doby. Vystihuje to, co se odehrává v našem nitru.
Moc zdravím.
Marku, můj život byl velmi kuriózní, zajímavý a plný zvratů, hledání a nacházení. Možná by bylo dobré ten můj zvláštní životopis sepsat. Možná by se i čtenář našel. Mám neobvyklé zážitky. To běžně každý nemá. Včetně kontaktů s ruskými agenty a agentkami. Neobyčejné zážitky! Jedna dívčina se do mne tak zamilovala, že porušila konspiraci a musela být proto přeložena. Ale hlavně zajímavý by byl můj zápas s Bohem, který mne nezaslouženě celým mým nevděčným životem provázel. Někdy tak o tom přemýšlím, sepsat to k poučení druhých. Zatím na to nemám čas.
Tak mě napadá, že nám nevěřícím a pochybujícím dal srozumitelnou odpověď Bolek Polívka ve filmu Dědictví.
Koho nepřesvědčíl on, u toho nepochodí ani nikdo jiný.
Váš dědeček byl zajísté velmi rozumný pán.
To můj tatík uvažoval podobně. Ale ten se obešel bez kněze i při svatbě a pohřbu. Pokud jde o svatbu, soudím podle fotek, osobně jsem u toho ještě nemohl být. Pokud jde o pohřeb, tím jsem si jist.
Ale on člověk nemusí mít kněze na vlastní svatbě či pohřbu. Já jsem se za život octl na mnoha svatbách i pohřbech s církevním obřadem. A ač sám nejsem pokřtěn, několikrát jsem v čele průvodu nesl křížek. Prý je to starý zvyk, že křížek nese chalpec z rodiny. Pravda ale je, že z dědiny na hřbitov to byly tři kilometry a ministrantovi by museli zaplatit. Ale nějak jsem to zvládl a věřím, že panáček byl s mým výkonem spokojen.
Chudáci Židé, kteří věři v Boha a dodržují většinu příkazů z Bible. Pak nechápu, proč je mezi Židy nejvíce nositelů Nobelových cen na světě, když věří v něco tak zpátečnického a stejně i po obdržení Nobelovy ceny, není jejich víra otřesena. Stejně tak nechápu, proč u nás tolik lékařů světově známých je věřící, proč tolik vědců věří v Boha a to i ti, kteří zkoumají vesmír. Oni říkají, že tomto světě existuje život a pohyb, změna, vznikání a zanikání. Všechno, co se pohybuje, muselo být nejdříve nějakou silou do pohybu uvedeno. Kdo to všechno tedy uvedl do pohybu? Ať se podíváme na cokoliv: na přírodu, na stavbu rostlin, na chování zvířat, všude rozeznáváme tolik plánování, inteligence a rozumu, že prostě musíme předpokládat inteligentního Stvořitele.
Tou poslední (misionářskou) větou nadřazujete křesťany nad všechny ostatní. To od vás není hezké.
Nemusí se Vám to líbit, ale lepší cestu neznáte, že?
Na křesťanech závisí budoucnost světa, zda tu bude Boží království nebo peklo. „Jděte a učte všechny národy!“
Sentinelce bych raději vynechala
Protože se máme tak dobře a Boha nepotřebujeme ?
Protože jsme většinou pověrčiví a o Boha se zajímáne, jen když je nám zle.
Pri cteni vaseho clanku jsem nabyla dojmu, ze jste ztratil pul zivota zbytecnym hledanim. Pritom staci se povazovat za soucast vesmiru, ktery nas obklopuje. Chapu, ze nekdo potrebuje v zivote magii viry a je ochotny se citit hrisnikem a za sve hrichy pykat. Ja jsem viru nezila dobre a okamzik, kdy jsem si uvedomila, ze uz neverim, ze jsem se zbavila toho Velkeho bratra, s kterym nas farari strasili, ten okamzik byl okamzikem cisteho stesti. Uz od osmnacti let mi vira nikdy nechybela. Prave naopak, nemohu se nabazit svobody.
Pan Šimek se zmínil o DARU víry. To není totéž jako stát se věřícím. Ten dar není od farářů ani od žádného člověka. To není jako vyzvednout si balíček na poště. Může to být i velmi silný a nezapomenutelný prožitek. Může to být i provázeno slovem dohoda. A může to být tak překvapivé a nečekané, že člověk může i pochybovat o tom, co se mu to vlastně děje. A aby ztratil pochybnosti, může mu být poskytnut i další důkaz. Například mu může být sděleno něco, co se stane třeba až za nějaký čas. Existence Boha tedy není pouhým konstruktem. Konstruktem jsou jakoby racionální argumenty domněle vyvracející důvody v Boha věřit.