Chceme pro vás bezpečné a kvalitní diskuse, proto mohou diskutovat pouze přihlášení uživatelé.

Využijte nejrychlejší přístup do diskuse pomocí přihlášení přes Bankovní identitu.

Přihlásit / Registrovat

Mýlíte se, pane doktore. Argument, že demokracie nezná přívlastky, neznamená nic jiného, než to, že demokracie buď je nebo není. Buď ony axiomy demokracie, které zmiňujete, jsou, platí nebo ne. Dochází-li k pokřivení každého z těch axiomů, předpokladů, ocítá se demokracie logicky v ohrožení. Jeden z těch postulátů je Masarykova teze, že demokracie je diskuse. Máte skutečně pocit, že dění a nejen u nás, probíhá na základě diskuse?

Stran řekněme názvosloví. Víte, Váš termín „liberalistický“ se nepoužívá. V tom smyslu, jak ho chápete, jak ho definujete, se používá slovo neoliberalizmus. A není používán jen v oblasti, kterou máte na mysli. Je používán mj i v ekonomii. V témže slova smyslu, který zřejmě máte na mysli. A v obou případech jde o pokřivení významu onoho původního slůvka liberální, právě tak jak to diagnostikujete.

Foto

Také si myslím, že demokracie nepotřebuje přívlastky. Buď je a nebo není. Maně vzpomínám na bolševickou "lidovou demokracii" či "buržoasní demokracii. Rovněž pojem přímá demokracie je zavádějící. Jak ji dáme přívlastek, tak ji nějak ohraničujeme.

Foto

Tak. Neopírá se totiž o ideologie, ani o klišé v podobě vznosných hesel

SD

Jen bychom si měli dát pozor, abychom každý neúspěch nesváděli na ruskou propagandu. Píšete správně: "Současně jde o garanci občanských svobod a zejména svobody slova, která přináší možnost kritiky vládní politiky." Ale právě jakákoli kritika vládní či evropské politiky je dnes šmahem označována za "proruskou". Podobně byla každá kritika za socialismu označována za "poklonkování Západu". A takhle snad dopadnout nechceme, ne?

Protivládní politika nemusí být proruská, ale fakt je, že politiky, chování a myšlení rozdělující společnost na dvě antagonistické skupiny ve skutečnosti slouží ruské hybridní válce. To antagonistické rozdělení společnosti je právě záměrem ruské hybridní války. Proto rozděluji naše chování podle toho, komu přináší dobro! Nám nebo Putinovi? Kritika vlády je nutná, ale soustavné podrážení aktivit vlády je vůči naší svrchovanosti nebezpečné!

AK

Alternativní myšlení? Co to je?

Buď uvažujeme logicky správně, nebo ne.

Je to ovšem obtížné v současné době, kdy nás politici přesvědčují, že pravda je projevem nenávisti a její umlčování je obdivuhodná ctnost...

To by Havel koukal.

Alternativní myšlení je produkt ruské desinformační hybridní války. Rusům se podařilo podle posledních objevů z druhé půle minulého století psychologických, neurofysiologických a neobehavioristických u člověka odstřihnout emocionalitu od racionality. Po vyvolání strachu se aktivizuje stresová reakce, která odpojuje cortex od thalamu, aby člověk byl maximálně uvolněn k útoku nebo útěku. A bez racionality propadáte nejrůznějším hloupostem jako je alternativní myšlení. Kromě Rusů se tomu velmi dobře vyučili někteří naši politici, jejichž voliči se chovají, jako by do nich byli bez rozumu zamilovaní!

Kdo chce vědět víc, přečte si od Alexandry Alvarové "Průmysl lži" - letos 3. doplněné vydání.

Václav Havel by koukal, jak nás tu Rusové svoji hybridní válkou rozdělili do dvou antagonistických skupin a jaké množství Putinovy páté kolony u nás máme!!

MJ

M69i37r50o 89J88a60k58a29b

30. 8. 2024 10:06

Na Vašem blogu mě zaráží, že víceméně souhlasím s Vaším názorem na důležitost svobody slova a vůbec občanských svobod (což jinými slovy znamená méně zákonů, zákony jednodušší a malý stát).

Naprosto se však s Vámi rozcházím v dojmu, že toto je směřování naší současné vládní koalice a už vůbec ne, že cestou ke svobodě slova je "diskreditovat" či přímo omezovat názory jiné, které někdo (doufám, že nebudou zřizovány komise, které to budou hodnotit a rozhodovat) označí za "alternativní".

Alternativní myšlení, které nám sem imputovali ruské tajné služby, je vysoce nevěrohodné, ale u nás tomu věří snad už dvě pětiny občanů. To jsou ti, kteří místo racionálního dialogu na nás vyštěkávají, že jsme hloupí, že ničemu nerozumíme, a že jen oni znají pravdu. Podle mých zkušeností jde především o voliče komunistů, Okamury a Babiše.

Podle nejnovějších poznatků v psychologii, neurofysiologii a neobehaviorismu se Rusům podařilo najít metodu, jak oddělit emoce od racionality. Pokud vyvoláte silnou emoci strachu, vzniká stresová reakce, při které se u člověka odpojuje racionalita, která by jen zdržovala člověka od okamžité reakce: boj nebo útěk. A tito lidé věří nejabsurdnějším hloupostem, které by se svobodným, neomezeným rozumem snadno prokoukli!

Přečtěte si: Alexandra Alvarová: Průmysl lži

KL

Liberální je od slova Liberta. Což byl výrobce kočárků. Takže liberální demokracie je demokracie, ve které se občané houpou...

MR

Zarazil jste mě tou svobodou slova, ta je přece v dnešní době rusofilní a dezolátská.

A všichni ti "liberální" bojovníci s "nenávistí a desinformacemi" s ní vedou svatý boj.

HH

Jo největší svoboda slova je vždy na webech těch stran hlásajících něco o totalitě třeba u SPD, Svobodných, trikolora a tak..tam Vás zabanují hned, kam se hrabe Foltýn!!!

Foto

Dobře zpracovaný článek, který stojí za zamyšlení. V základě je demokracie jen jedna. Demokracie buď je, anebo není. Toto kritérium bylo zřetelně viditelné v dobách železné opony. A to i přesto, že nesvobodné totalitní režimy si dávaly matoucí přívlastky jako "lidově demokratický". Ostatně dodnes to má ve svém názvu jedna z nejšílenějších totalit (KLDR) a je na tom vidět, že totalitní režimy se neštítí používat perverzní jazyk, ten k nim neoddělitelně patří.

Některé přívlastky přesto mají své opodstatnění. Jde o pojmenování několika pilířů, na nichž demokracie stojí. Potřebné je dynamické vzájemné vyvažování mezi nimi.

- Neexistuje demokracie bez rozsáhlé a spolehlivé soustavy občanských svobod. Svoboda a demokracie patří velmi pevně k sobě. V tomto smyslu lze mluvit o "liberální" demokracii ve smyslu "na svobodě stojící a svobodě přející".

- Stejně tak důležitým pilířem demokracie je pevná soustava hodnot propojených se zákonem a zákonností. Úcta k zákonu a právní řád, spolehlivost zákona a rovnost všech před zákonem, zodpovědnost a vědomí povinnosti. Důraz na tento aspekt představují konzervativní strany. Ty si většinou ani nedávají přívlastek demokratické a přesto bývají pevnou oporou svobodné demokratické společnosti (viz např. v USA a Velké Británii za Reagana a Thatcherové).

- Křesťanská demokracie má mnoho podob: Může výrazně tíhnout ke konzervativním postojům, anebo hledá vyvážení základních aspektů: 1 pevný systém hodnot a zákonů, 2 svoboda a důstojnost lidské osoby, 3 vztahy, sociální citlivost.

- Sociální demokracie je také součástí demokratického systému. Zatupuje aspekt vztahů ve společnosti - societas - včetně nezbytné citlivosti v jejich rozvíjení a vyvažování.

Pozoruhodné ovšem je, jak se v několika posledních desetiletích postupně vytrácejí podobná, kdysi naprosto klasická politická uskupení. To by určitě stálo za důkladnější rozbor.

Stydíš se za pojem "liberální demokracie", za demokracii umocněnou občanskými svobodami? Nejspíš jsi v zajetí ruské desinformační hybridní války!

JP

Myslíte tu "demokracii" co nerespektuje názor a volbu většiny a odmítá dialog? Tu, co nazývá lidi opačného smýšlení sviněmi a zombíky?

  • Počet článků 652
  • Celková karma 13,47
  • Průměrná čtenost 1068x
Celý život jsem studoval medicínu a pracoval jako klíč ke zdravotní péči, jako venkovský praktický lékař. Po Listopadu jsem se zabýval organizací zdravotní péče a diskutoval v různých odborných časopisech. Po Listopadu jsem se účastnil politiky zakládáním Občanského fóra a Občanské demokratické strany v jedné pohraniční obci. Pak jsem postrádal u ODS nejprve konservativismus, ale posléze i pravicovost. Tak jsem vystoupil. Celý život od dětství jsem se snažil řešit vztah mezi determinismem a svobodnou vůlí. Zajímavé jsou konsekvence v teologii a justici. Celý život jsem řešil problémy věřících Bohu a atheistů. Klíčovým je, že Bůh není součástí tohoto světa. Sleduji polistopadový vývoj politiky a obávám se o naši liberální demokracii, naše občanské svobody a o právní stát, protože na můj vkus zde příliš mnoho občanů podléhá alternativnímu myšlení, jehož zdrojem je již desetiletí trvající ruská hybridní válka v Evropě, v Americe i v Africe. Pokud si chceme uchovat demokratické hodnoty, musíme se navrátit k Václavu Havlovi, že pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí. Bez těchto hodnot nefunguje demokracie, občanské svobody ani právní stát!