Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

JV

J77o26s46e54f 70V51o53g56l

26. 10. 2024 10:30

Proč tak dlouhé a kam se nám poděla filozofie! Např. Kant, Feuerbach abych nedráždil Marxem. Nebo již filozofie skončila nadobro a musíme se znovu potácet mezi náboženstvím a naší "živočišnou" přírodní podstatou. Nejde o Boha, jde o podstatu lidství, jde o to jak se ze "zvířete" stane člověk! Jde o výchovu k lidské společnosti ...

0 0
možnosti
Foto

Karmuji za velice zajímavé přemýšlení a za ryzost ve sdělení osobního postoje.

Domnívám se, že velké úskalí se ukrývá ve fenoménu "náboženství", které se až příliš snadno stává určitou škatulkou nebo systémem, za něž člověk ukryje a víceméně pohodlně se veze "v daném systému", který jakoby za něj rozhodoval i ve věcech svědomí. A pak se Bohu žel, "ve jménu systému", jaksi až příliš snadno páchají i skutky velice špatné. (Náboženské války, krutost, vraždění údajných "bezvěrců", vzájemné násilnosti kvůli "odlišné podobě" toho kterého "náboženství".) Někteří autoři (například Toynbee) poukazují na psychologickou past "absolutizace". Což v podstatě znamená, že stoupenec toho kterého náboženství, či celá větší skupina stoupenců, absolutizuje sebe sama do pozice zastánce "jediné absolutní Pravdy" a domněle v jejím jménu si osobuje právo chovat se přísně, nemilosrdně, bezohledně a krutě k "těm ostatním - pomýleným". Pak mezi fanatickým zastáncem nějaké náboženské škatulky a fanatickým zastáncem některé z nenáboženských ideologií není vůbec žádný rozdíl.

V příbězích z evangelií vystupuje velmi jasně Ježíšův kritický, odmítavý postoj vůči "náboženskému systému" striktně trvajícímu na doslovném dodržování tisíce různých předpisů a sahajícímu příliš rychle k nemilosrdnosti, odsouzení a trestu smrti (viz příběh záchrany ženy před ukamenováním). Milosrdenství, shovívavost, odpuštění, láska k člověku, slitovnost, vlídnost, laskavost v chování a vnitřní svoboda jsou nekonečně víc, než všechny "náboženské" předpisy.

Jistě: určitá pojmenovaná soustava základních norem, a určitý kodifikovaný "obsah víry" je nezbytný. Ale ověřuje se životem. A je platný jen tehdy, když se - v plné svobodě svědomí - prakticky projevuje tím, co je vyjmenováno výše: milosrdenstvím, odpuštěním, shovívavostí, laskavostí, vnitřní pravdivostí atd.

2 0
možnosti

Díky, Marku, za diskusi a moudrá slova. Máme blízký náhled na Ježíše! Pokora nám často chybí a jen pýcha vede k nesmyslným válkám! Pravdivá pokora před Bohem a před naším poznáním!

0 0
možnosti
JN

J23o21s63e58f 77N49i41k48l

25. 10. 2024 18:51

Bože milý, jsi-li, chraň duši mou, mám-li nějakou

KHB

Náboženství je kolektivní neuróza, respektive funkce individuální psychiky, jež produkuje bohy, kteří mají za úkol těšit a uspokojovat dětinské touhy dospělého. Sigmund Freud

0 0
možnosti

Škoda, že sis nevzal čas na přečtení článku! Nebo jsi ho nepochopil?

0 0
možnosti
Foto

Nejsem nikoho apoštolem. ,,Jenom" člověkem, tedy pokračovatelem svých lidských předků. Líbí se mi však ,,definice" Boha. Tato: ,,Jsou-li lidé jeho dětmi, pak BŮH jsme MY. LIDÉ. Neb každý máme Boha. V sobě."

4 0
možnosti
  • Počet článků 684
  • Celková karma 22,38
  • Průměrná čtenost 1062x
Celý život jsem studoval medicínu a pracoval jako klíč ke zdravotní péči, jako venkovský praktický lékař. Po Listopadu jsem se zabýval organizací zdravotní péče a diskutoval v různých odborných časopisech. Po Listopadu jsem se účastnil politiky zakládáním Občanského fóra a Občanské demokratické strany v jedné pohraniční obci. Pak jsem postrádal u ODS nejprve konservativismus, ale posléze i pravicovost. Tak jsem vystoupil. Celý život od dětství jsem se snažil řešit vztah mezi determinismem a svobodnou vůlí. Zajímavé jsou konsekvence v teologii a justici. Celý život jsem řešil problémy věřících Bohu a atheistů. Klíčovým je, že Bůh není součástí tohoto světa. Sleduji polistopadový vývoj politiky a obávám se o naši liberální demokracii, naše občanské svobody a o právní stát, protože na můj vkus zde příliš mnoho občanů podléhá alternativnímu myšlení, jehož zdrojem je již desetiletí trvající ruská hybridní válka v Evropě, v Americe i v Africe. Pokud si chceme uchovat demokratické hodnoty, musíme se navrátit k Václavu Havlovi, že pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí. Bez těchto hodnot nefunguje demokracie, občanské svobody ani právní stát!