Děkujeme za pochopení.
L10u15d82m10i31l59a 43I79b50e74h18e81j14o92v25á
Mírně se mi zauzloval mozek.
V46á46c42l54a51v 86J66ů96z29a
Stejně jako v češtině je znalosti psaní y a i k ničemu, pokud člověk neumí porozumět psanému textu a srozumitelně vyjádřit myšlenku, tak i v matematice je znalost řešení rovnic o více neznámých k ničemu, pokud člověk neumí reálnou situaci nebo slovní zadaní přepsat do té matematické rovnice, kterou umí vyřešit. A tato schopnost je pro tyto příklady to nejdůležitější.
M93a82r22t54i14n 37S74v36o62b15o57d27a
Mně se líbí, jak té paní (autorce) přijde "nejasné zadání druhého příkladu". Jestli jako "všechny sousedící" nebo jen ty "nejblíže sousedící" - navíc píše "strany" - nikoli pole...
Mně zase přijde trochu "nejasné", jak by mohly být myšleny "všechny sousedící" a co by vlastně to jako mělo znamenat...(resp. jaký je rozdíl mezi všemi a jen nejblíže sousedícími polemi). Spíš je potřeba položit si otázku "s čím sousedící"... ze zadání se to lze domyslet.
Mně ten druhý příklad přijde úplně JASNĚ zadaný. Pravda, jsem matematik.
Chápu, že to nedá "průměrný" páťák, a dokonce ani průměrný dospělý občan.
Ale jak zde mnohokrát zaznělo - od toho je to olympiáda.
Určitě se najdou páťáci (byť třeba ne v každé třídě), co to spočítají. Stačí se podívat na výsledky (vítěze) minulých ročníků a na to, jak se s podobnými příklady popasovali.
Chybou maximálně může být, pokud to někde paní učitelka po někom vyžaduje spočítat - třeba v duchu: "Aničko, tobě přece matematika jde, tak to zkus."
Jenže holt Anička je dobrá počtářka (jednou třeba půjde na ekonomku a ne na matfyz), proto má v páté třídě z matiky jedničky, jenže jaksi u olympiády ani nepochopí zadání. (Anebo třeba i jednou půjde na matfyz, tj. nadání tohoto druhu má, ale v páté třídě ještě jaksi "to u ní nezačalo" - i to občas může být, i když většinou myslím se už kolem té páté třídy tohle projeví.)
Je potřeba nevidět problém v tom, že někdo (resp. dokonce většina žáků ve třídě, v některých třídách třeba všichni žáci) na takovéto úlohy nemá.
Zkrátka matematická olympiáda by měla vždy být jen nabídka - kdo to chce zkusit, může. A NIKOLI povinný domácí úkol (dokonce ani pro "talentované" žáky v matematice - viz výše popsaná fiktivní Anička).
V66l67a38d48i38s96l89a41v 10Ž26i16d60e18k
Za mně byly podobné a měl jsem je rád (a byl v nich úspěšný). Toto je opravdová matematika, ne zbytečné počty. Co si pamatuji na vysoké (mám BC. v Počítačové matematice) o moc těžší počty nebylo třeba, ale algebra, úvahy a hlavně představivost byla třeba ještě větší.
PS: Není těch kružnic náhodou 8? (Z každého vrcholu se dají vést dvě, jedna procházející jedním a jedna dvěmi vrcholy).
M97a77r19t22i45n 16S14v75o50b11o42d70a
Bingo - že má paní bloggerka navíc ve výsledcích chybu, je opravdu výstižné...
P86e27t34r 53K93a57ň63o22v98s79k98ý
Příklady domácího kola bývají náročnější než třeba příklady školního kola, protože tu žák má neomezeně času, může si dohledat návodné úlohy, případně něco i zkonzultovat a něco se při tom i naučí. Matně vzpomínám, že příklady domácího kola kategorie Z5 či Z6 jsem řešil 1-2 hodiny každý, některé příklady středoškolské olympiády i 10-20 hodin, když jsem řešil příklady pro třeťáky a čtvrťáky v prváku. To, že žák řešení rozumí, se testuje ve školním kole, kam se dávají velmi obdobné úlohy, jako do domácího kola, a vlastní soutěžení je vlastně až v krajském kole, kam se dávají příklady obtížnosti domácího kola, ale s omezeným časem. U středoškolské olympiády pak je ještě celostátní kolo a pak Mezinárodní matematická olympiáda. Skutečnost, že žák nevyřeší nějakou úlohu domácího kola, vůbec neznamená nic negativního, ostatně stačívalo k postupu vyřešit 4 úlohy ze 6. A samozřejmě se stane, že úlohy nesednou, snad v Z7 jsem nebyl ani úspěśný řešitel krajského kola, či jsem chybně vyřešil úlohu domácího kola Z6, přestože jsem pak byl na střední na dvou mezinárodních matematických olympiádách. Matematická olympiáda měla vždy příklady vyšší náročnosti a vyžadovala nerutinní způsob řešení, a proto je zcela normální, že už u příklady kategorie Z5 nevyřeší ani někteří dospěláci, hodně to souvisí i s různými IQ úlohami apod. Pokud žák talent má, tak ho obtížnější úlohy mohou naopak více motivovat, protože by bylo poněkud zbytečné, aby si s úlohami poradil během pár minut, podobně jako zvládá úlohy z hodin matematiky apod. O tom je olympiáda především, naučit se o úlohách přemýšlet, hledat způsoby, jak úlohy vyřešit, následně je zkusit tímto způsobem vyřešit a konečně se naučit řešení formulovat a zapsat co nejjasněji a přitom nejpřesněji. Ale je třeba tomu dát čas a nesnažit se všechny úlohy vyřešit během jednoho dne, to se jednak spíše nepodaří a jednak žákovi úlohy a postupy splynou a v hlavě mu vznikne zmatek.
P94a92v75e82l 71N88o76v76á75k
No je to složité, ale o tom je olympiáda, ne? Kdyby to spočítal průměrný páťák, tak by ta soutěž ztrácela smysl. Olympijský slalom taky dá desetina promile populace, proč by to v tomto případě mělo být jinak?
J61a45n 16Ř58e65h23á26č98e53k
Tak ještě něco pro prvňáčky-olympioniky:
Kolik Popelek je třeba k rozlousknutí všech předložených oříšků?
(řešení: dvě)
Z94u76z50k78a 65S87o15u67č52k47o18v27á
"Jakých Popelek, kolik oříšků, proč louskat? Pane učiteli, já to nechápu!"
M23i28c69h32a41l 85T72e33s66a19ř
Bravo, cenná lekce pro děti i rodiče na téma "matematika nejsou počty":) A taky o tom, jak matematika tříbí a formuje lidskou mysl, nejen že umožní člověku přepočítat drobné v obchodě. Za všemi úlohami stojí celkem jednoduchý výpočet (pravda, něco bych z lenosti řešil metodou pokus/omyl), takže právě ta cesta od krkolomného zadání k jednoduché rovnici je cenná - a nejen pro dítě Ale uznávám že to je tak trochu masakr.
M51a21r74t87i79n40a 63M68o57u63d42r98á
Udivuje mě, že se zadání řeší doma (a řešilo se doma i v dobách, kdy byly moje děti malé). Co je to za olympiádu, když se může řešit s různými berličkami, dokonce to zadání vůbec nemusí řešit dítě? Bohatě postačí, když ho odevzdá.....
J25o35s14e16f 10N71o18ž32i23č37k87a
Doma žáci řeší pouze úlohy v základních kolech, v těch dalších (okresních, krajských...) už nikoliv.
J79o51s93e56f 76N21o64ž52i43č38k67a
Na 5. třídu základní školy mně to opravdu přijde příliš těžké. Ono je možná pravda (jak už tady někdo napsal níže), že cílem olympiády prostě je najít pár talentů, kteří si v 10 letech i s takovými úlohami poradí, ale jde o to, jestli takové zadání neodradí od zájmu o matematiku ty, kteří nejsou geniální, ale "jenom" nadprůměrně chytří...
B82o86h57u92s21l98a69v 57L35u46d24v10í46k
Ono je to asi i úmyslně zadáváno "na doma", aby se zadanými úkoly dítěti (případně) někdo pomohl. Ale ta pomoc nesmí být o tom, že rodiče či někdo jiný to spočítá a dítě bezmyšlenkovitě přepíše. To pak ztrácí samozřejmě smysl. Tady se asi i předpokládá, že pokud má dítě talent a nadání k matematice, tak ho někdo (rodiče) v tomto směru podporuje a vede, neboť talent bez vedení a podpory za čas "zakrní". A je-li takto správně dítě vedeno, tak ho to určitě od zájmu o matematiku neodradí, naopak :-). Je to to samé jako ve sportu, pokud je někdo talent např. na hokej, tak bez opravdu dobrého trenéra/rodiče a dřiny (ke které ho dobrý trenér přivede a motivuje k ní), nemá vůbec šanci ten talent rozvinout a v budoucnu pak vyniknout.
PS: Zdravím do Ostrožské Nové Vsi :-).
- Počet článků 393
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4521x
Aktuálně spolupracuji s časopisem Reflex. Ráda píšu fejetony, pohádky a básničky. Vyšly mi zatím dvě knížky Matka z cukru a oceli a pohádky Zajíček Zlobílek. Vystudovala jsem žurnalistiku, žila chvilku v USA, v Praze jsem pak pracovala například v rubrice názory MF DNES jako editorka.
Píšu články a fejetony do různých časopisů a zabývám se firemním PR.
Na svět se dívám optikou liberální feministky. Mám velmi ráda milé a chytré muže, kteří si nemyslí, že žena je jen služka a ozdoba, ale životní partnerka a u ženy ocení inteligenci a vtip.
Od roku 2007 do května 2017 jsem pracovala pro iDNES.cz - jako administrátorka tohoto blogu, pozici adminky jsem opustila na protest proti zásahům majitele Andreje Babiše do obsahu novin. Cítím, že nemohu být po těchto událostech součástí značky iDNES a MF DNES..
Odcházím sem: https://boehmova.blog.sme.sk/
Seznam rubrik
- Pohádky
- Degenerace číslo DVě
- Degenerace, kterou na mě páchá
- poezie
- Politika - Společnost
- Fotoblogy
- recenze
- Osobní
- Nezařazené
- media
Oblíbené blogy
- Blog Dity Horochovske
- Blog Stepana Binka
- Blog Radka Mikuláše
- Blog Renaty Francové
- Blog Ivy Pekárkové
- já, já, já jenom já :)
Oblíbené stránky
- muj web Tereza Boehmová
- profesionální ateliér - portrét
- Autoské fotoobrazy blogerů
- Fotoobrazy a rámovani