Když děti šikanují učitele aneb Internet jako dvousečná zbraň..

Nejsem asi jediná, která viděla ve zprávách, že šikana na školách se „úspěšně“ rozvíjí. A to nejen šikana mezi žáky, ale i šikana zaměřená na učitele. Tato kyberšikana má i svou oběť.

Kantora, který video umístěné žáky na internet neunesl a posléze se oběsil.

Internet je médium, které dramaticky změnilo všechny oblasti lidského života. Zatím věříme, že jen pozitivně. Ulehčuje nám práci, studium a nabízí množství zábavy.

Zábavy a využití, které dospělý člověk většinou odhadne. Jinak už to bývá u dětí.

Před žáky jsem jako učitelka stála na půdě základní školy několikrát. Bavilo mě to, ale vadilo mi to „ženské“ prostředí.

Nejsem prostě typ, co mu stále přefeminizované školství vyhovuje.

Na prvním stupni jsou děti ještě dobře zvladatelné, horší už je to na druhém. Učit na střední škole jsem ještě nezkoušela a myslím, že ani nezkusím.

Autorita je pro učitele nezbytná, ale získat ji je velice obtížné. Jakmile žáci uvidí nějakou slabost, tak toho využijí, hlavně ti starší.

Bohužel ani děti během mého dětství a dospívání nebyly jinačí. Kantor se slabou autoritou to často odnesl, často i psychicky.

Takových učitelů mi vždycky bylo líto. Můžete říci slaboch, ale zvládnou roli pedagoga, není nic jednoduchého a někteří lidé na to bohužel psychicky nemají.

Ani se nedivím. Moji žáci na mě zkoušeli vše možné, ale nakonec je vždy“ přemohla“. Vhodně připravenou hodinou a tím, že člověk neustoupí a neztratí nervy, když se nějaké dítě snaží upozornit na sebe za každou cenu.

Příčiny mohou být různé a zvládnout takové děti, které se snaží pedagoga rozhodit a strhnout tak na sebe pozornost není nic jednoduchého.

Letos končím magisterský obor Sociální a masové komunikace. Od pedagogiky a dětí jsem se snažila utéci. Přeci však jsem se k nim během studia opět vrátila. Třeba v předmětu Mediální pedagogika.

Možná vás napadne, co je to za hloupost?

Mediální pedagogika je předmět, který se jednoduše řečeno zabývá mediální výchovou, dopadem vlivu médií na život dětí a hlavně má být vodítkem, aby děti médiím porozuměli. Třeba i tím, že pochopí, co je to mediální manipulace.

Jak všichni víme, doba se vyvíjí velmi rychle a Internet a média mají na děti nejen vliv pozitivní, ale i velice špatný.

Například již medializovaná šikana.

Náměstek ministra školství v televizi naznačil, že pro učitele se chystají metodické příručky, jak se v takové situaci zachovat.

Nejsem si úplně jistá, jestli tento problém vyřeší jen metodické příručky.

Předmět Mediální výchova chybí na většině středních a základních škol. Problémem médií se možná zběžně zabývá občanská výchova či předměty podobné.

Právě však Mediální výchova by mohla být vhodným východiskem jak problémům vlivu Internetu a médií čelit.

Základ je jistě v rodině, ale rodiče stejně tak jako někteří pedagogové nemají dostatečné znalosti a zkušenosti, aby zmíněnou problematiku dětem vysvětlili.

Oni sami občas vidí, jak nadlidské úsilí musí vyvinout, aby své děti od Internetu či počítačových her na chvíli jen odehnali.

Každá základní škola se dnes v rámci svých osnov může rozhodnou, který předmět do svého učebního plánu ještě zařadit.

Sehnat kvalifikované pedagogy na tento předmět není nic jednoduchého, ale existují školy, kde Mediální výchova dobře funguje a žáci tvoří své školní časopisy apod.

Internet je dnes dvousečná zbraň.

Děti a studenti šikanují děti a studenty anebo šikanují své učitele a profesory.

Zařazení předmětu Mediální výchova do školních osnov by mohlo mnohé vyřešit.

Užívání a dopadu Internetu nečelí jenom děti a učitelé, ale často i dospělí, kteří neodhadnou rizika s tímto médiem spojená. 

 

 

Autor: Blanka Fay | neděle 9.5.2010 8:00 | karma článku: 13,47 | přečteno: 1969x