- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Taky jsem jednou byla dyskalkulik.Matka mě ovšem začala ráno budit o hodinu dřív a tu hodinu jsem seděla a počítala, až se ze mě kouřilo. No a do týdne bylo po dyskalkulce.
ano a o tom to je. Někoho škola nebo nějaký předmět, třeba jen kvůli učitelovi, nebaví a rodiče se postarají, aby byl dys a měl nárok na asistenta.
V blozích a komentářích se nejvíce projevují dyslogici. Dyslogik je člověk, který umí číst i psát, kreslit, cvičit atd., jen mu není dáno logicky myslet. Např. pochopit, že nejprve je příčina a pak následek. A že existuje chronologický řetězec příčin a následků.
Kdo do této skupiny patří, si laskavý čtenář zjistí sám.
No vidíte a já jako dyslektik, dysgrafik a dysortografik opravují svého kanadského manžela v anglickém pravopise, a ho to neskutečně žere, neb je taky dyslektik. Dokonce i kamarádi se bojí přede mnou dělat gramatické chyby, protože ví, že na ně rychle příjdu.
Ve škole jsem žádné úlevy neměla, zato jsem na sobě hrozně dřela četbou a diktáty. Proto jsem jiné ve třídě předbíhala rychlostí a správností, přestože byli nedys. Taky je to žralo.
České školství bohužel neoplývá takovým luxusem jako třeba školství norské, kdy jeden žák může mít až 3 asistenty plně hrazené státem. Díky čemuž může při těchto a jiných poruchách stále chodit do normální školy a nikoho jiného tak nebrzdit v jeho rozvoji. Nemají totiž žádné praktické, zvláštní školy.
Zato mají polepšovny, pro děti s výchovnými, disciplinárními problémy, Na schovávání pod nějaké dys se v takových případech nehraje. V těchto školách je hodinová dotace snížena na polovinu oproti normální, zato ve zbylém čase musí tvrdě pracovat ve farmě, či v dílně pod vedením dospělého. Tak se naučí respektu k autoritě i vztahu k práci a přejdou je roupy na otravování.
Jinak mě jedna soudružka odložila docházku kvůli ráčkování, díky tomu jsem mohla strávit další rok v MŠ sebevzděláváním , či četbou Jiráska a jiných českých klasiků. Ráčkovala jsem rok poté, a ráčkuji lehce dodnes, matka pokládala návštěvu logopeda za ztrátu času. Jinak to ráčkování(ambivalenci znělosti) plně využívám v dalších 5 jazycích. bez jakéhokoliv nácviku.
Za vašeho mládí toho nebylo víc, např. i to, že ne každej se pasoval na to, že všemu rozumí :-) a vykládal to do světa
Milí diskutující,
problematika tzv. specifických poruch učení, tj. všech dys poruch je poměrně náročná. Ovšem pozor, mezi žáky, u kterých to vyšetření potvrdí jsou mimo intelektově podprůměrných i tací, kteří jsou schopni vystudovat střední školu bez větších úlev ze strany pedagogů.
Civilizovaná moderní společnost je vstřícná a miluje integraci, skoro to sklouzává k tomu, že ten, kdo bude normální, se ocitne na okraji zájmu. Dys zaměstnává spoustu lidí, včetně samotných učitelů, žáci jsou do určité míry omlouváni a chráněni. Mají o stupeň lepší známky a v devítce se jdou vyučit nejhůře v oboru kuchař číšník.
Za pár let zde tudíž nebude zedníků, tesařů a elektrikářů aj., a v jídelníčku pečlivě napsaném dys kuchařem běžně budeme číst "RIBA na másle", neboť měkčení je jeden z projevů dyslexie.
Věřím však, že na MŠMT najdou řešení, kde v budoucnu zajistit dostatek řemeslníků. Třeba poté, až jim bude týden protékat WC a instalatéra bude nutno domluvit měsíc předem.
Hezký den...
Jasně, dřív byl prostě "blbej na počty" a bylo.
Čekám, který dyscenzor mě smázne
"Dysové" a "LMďáci" bývají většinou dost inteligentní, takže jejich vystoupení ze ZŠ v jedenácti letech je dost absurdní představa. Speciální metody a individuální přístup jim umožní zvládnout ZŠ, pak už často mohou jít dál sami, tím spíš, že čas hraje pro ně- jak jim dozrává CNS, leccos problematického se buď zlepší nebo docela vymizí.
Rovněž vžitá představa, že "když "není na učení" bude z něj šikovný řemesník, je zavádějící. Slušná část těchto dětí je naprosto "levá", což souvisí s jejich dg. Navíc - jak by si třeba zmiňovaný truhlář - dejme tomu dysgrafik a dyskalkulik vypočítal, co a jak, jak by si udělal náčrt, to nemluvím o tom, jak by se vyučil, když součástí výuky tohoto oboru je rýsování ...Řemeslníci možná v něčích očích (v mých tedy ne) vykonávají méně náročnou práci, ale i ta si žádá své.
sám mám dojem, že se s "dys" doslova roztrhnul pytel a pod tuto diagnózu se strká každý, kdo neprospívá, protože rodiče spíš skousnou, že mají dítě dys než jen nevnímavé.
Vy ve své myšlence ovšem předpokládáte, že když je někdo "dys", že je jistě manuálně zdatný a šikovný. Jenže pokud se někdo nenaučí do pěti počítat, nebo napsat abecedu, je dost veliká pravděpodobnost, že se nenaučí ani záludnosti ukryté v rozbitých motorech, že si nebude umět spočítat rozměry vyráběné skříně, nebo že nepochopí, proč a jak zacházet s určitým druhem zboží v obchodě.
Uvažuji, že "Pán Bůh" je spravedlivý. Co někde vzal, jinde dal. Budou ale i případy, kdy nedal a nedal.
Není to tak jednoduché. Pokud je někdo nějaký dys-, ještě to neznamená, že jeho intelektové schopnosti jsou až tak omezené. Ba naopak, může to být velmi inteligentní jedinec. Ostatně i takový Einstein byl spíše horší žák, dokonce občas plaval i v matematice, o fyzice nemluvě.
samozřejmě se mezi nimi takové výjimky najdou, ale dnes se pod tuto indispozici nastrká každý, kdo ve škole neprospívá.