- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Za každou desetitisícinu alkoholu v krvi (t.j. 0,1 promile) dva dny vězení, do nichž se počítá den nástupu i den propuštění. Sankce by to měla být pevná (bez možnosti odchylek), administrativní (nikoli justiční), příkazní (tedy bez předchozího řízení), okamžitě vykonatelná a bez suspensivního účinku opravného prostředku. K výkonu by měly obce trojky mít povinně zřízenu obecní šatlavu, na niž by se neuplatňovaly přísné humanistické a hygienické předpisy týkající se věznic (těch pár dnů to každý vydrží).
Tedy v překladu: jakmile by policisté dechovkou zkouškou zjistili u řidiče alkohol v dechu, odvezli by ho do nejbližší obce s rozšířenou působností do městské šatlavy, kde by pobyl tolik dnů, kolik se na displeji ukázalo desetin promile. Udělali by to bezodkladně, okamžitě, bez složitého řízení a dokazování a doručování a podobných zdržovaček. Až v base by mu dali příkaz, proti kterému by mohl podat odpor, jímž by se však příkaz nerušil a jeho výkon neodkládal, ale /pokračování...
To má jedinou vadu na kráse - musela by se dělat krevní zkouška. Udělovat dny vězení podle dechové zkoušky na testeru by bylo problematické, ten přístroj není zdaleka 100% přesný.
"Věřím, že pokud by tyto pravidla byla v platnosti, měla by obrovský preventivní účinek" - nestačila by jen platná pravidla. Muselo by být naprosto jasné, že jejich dodržování bude striktně a hlavně rychle vynucováno. Jakmile by se řidičův přestupek ocitl v celostátní databázi, mohla by tento záznam editovat či mazat jen oprávněná osoba a o tom co tam dělala by se vedl záznam (pro omezení korupce a kamarádských službiček).
Plně se ztotožňuji s názory autora. Na prevenci by však přispěla i vyšší aktivita dopravní policie. Sledovat právě nebezpečné úseky mimo obce, kontrolovat místa s dvojitou plnou čárou a přísně trestat provinilce a nenechat se uplácet smetánkou, která si myslí, že díky penězům si může dovolit všechno.
Pokud pojede ožralej řidič luxusního autobusu, napaříš mu pokutu třeba 15.000.000? A co když se bude jednat o kamioňáka? Bude se do ceny počítat i návěs? Naproti tomu žigulkáři zaplatí sotva 3.000.
V jedné knížce popisuje Jan Beneš, jak dopadne řidič v USA, když se něčeho dopustí, i jen v případě drobného přestupku. Ve většině případů si to do smrti bude pamatovat. Lze vidět i v mnoha filmech. Problém u nás je v nečinnosti policie - jakékoliv úpravy zákonů nepomohou, neboť kde není žalobce, tam není soudce. Dále - i malá pokuta se v USA platí u soudu. I u nás by to šlo, kdyby na soudech neseděli odchovanci minulého režimu (a Plzně) - viz případ, kdy jeden soudce neřešil asi za 7 let jedinou kauzu.