- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Hezký článek ....
Pojem "spasitel" je naprostou rozbuškou. V nejnovějším katolickém překladu - kralické bibli - je na mnoha místech / např. 2Job/ nahrazován pojmem "obhájce" s poznámkou, že si pojem spasitel vymyslel ve 4. století sv.Jeroným při překladu, který dělal.
Jenomže za a) Job je Starozákonní kniha, a b) spasitel nebo obhájce je věcí terminologie té které doby, rozhodně si sv Jeroným nevymyslel spasitelskou úlohu Krista v dějinách spásy.
Není (lidského) života bez smrti a vědomí smrti. To činí člověka člověkem. A vyhýbání se zcela myšlence na smrt by z nás činilo prázdné, tupé a při každé příležitosti vyděšené stádo. Konfrontace se smrtí je třeba, a v kontextu křesťanském příslibem věčnosti. Věčností nerozumíme vždy nutně nějaký posmrtný život, ale život věčný - do nějž lze vstoupit už za života tím, že vzhlížíme k věčným - nadčasovým otázkám a hodnotám. Až to dokážeme plně, jsme spolu s Kristem vzkříšeni do nového života. Beze strachu a malicherností, které provází život zde a jenom "pro zde", se takový člověk může setkat se smrtí kohokoli i tou vlastní, a nepohorší ho tak připomínka toho, že máme možnost: zemřít, nebo takto žít pro věčnost. Tedy jej nepohorší ani krucifix. Mějme úctu před smrtí, a nebojme se. Je to výzva. Pro všechny.
Nezávisle na tom, čemu se domníváte, se prostě míjíte s vírou a snažíte se vyložit nevyložitelné.... navíc v nějaké miniatuře, jakou je bloq, je toto téma asi neuchopitelné...
Jinak, pro autora článku: obávám se, že Kristova smrt a vzkříšení byla v absolutním centru křesťanství od samého počátku a nikdy to nebylo jinak. Není to typické pro západní křesťanství a není to až v poslední době. Je to fakt úplně od začátku.
Myslím, že ta smrt Krista u přímých svědků spíše byla spojena s traumatem. Až další generace, kteří tu hrůzu nezažili si nějak ten kříž oblíbili.
Středobodem křesťanství je Kristovo zmrtvýchvstání, nikoli jeho smrt. Smrtí vykoupil člověka, ale jeho zmrtvýchvstání došlo k naplnění. A proč ukazujeme Krista na kříži? Je to proto, abychom si uvědomili jakou oběť pro nás Bůh přinesl.
A jak píše apoštol Pavel Galatským.: Vy pošetilí Galatští, kdo vás to obloudil – vždyť vám byl tak jasně postaven před oči Ježíš Kristus ukřižovaný!
Pane Kavko, následující otázku nemyslím vůbec útočně. Vy opravdu věříte že je možné zmrtvýchvstání? Podle mě buď Ježíš nebyl mrtvý, anebo jeho tělo někdo odnesl.