- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pokud někde spatřujete nějaký tlak, tak ten má minimálně dva tři důvody. Ten první je protitlak proti naftařské mafii, která vývoj alternativních dopravních prostředků záměrně blokovala z obavy o vlastní kšefty. Ten druhý je v tom, že je rozumné být méně závislý na choulostivé komoditě, jako je ropa, neboť za její prodej jde část peněz do kapsy teroristům. A ten třetí je obecný - podpora technického pokroku. A snaha zamezit, aby nesmyslné apriorní názory (viz výfuk v Prunéřově), produkované technickými antitalenty a diletanty všeho druhu se nestaly brzdou pokroku. Jak se vše v budoucnosti vyvine, nelze zatím předpokládat. Historie většiny významných objevů a vynálezů však ukazuje, že remcalové pravdu neměli.
Je tu jiný problém - vozidel všeho druhu je tolik, že doprava kolabuje bez ohledu na to, čím se vozidla pohání. A tady je volné pole pro ty, co se snaží vytlouct body pro svou partaj odváděním pozornosti k marginálním záležitostem.
Co jiného než nátlak je možné spatřovat v tom, když nevolení úředníci EK uzákoní před Vánoci 2018 limit 95 g CO2 pod sankcí EUR 1000,- za každý gram překročení krát počet vyrobených aut?
O důvodech je možné samozřejmě spekulovat. Já se domnívám, že byli vedeni nějakou vlastní romantickou inspirací a hledali nejbližší hezké číslo nižší než 100.
Technické zdůvodnění to nemá, protože s výrobci automobilů se bavili na toto téma naposledy v roce 2012.
Vzhledem k tomu, že současný stav vývoje spalovacích motorů splnění limitu neumožňuje, jsou výrobci nuceni vzít auto se spalovacím motorem - ověšeným všemi možnými emisními vychytávkami - a doplnit ho o elektropohon a lithiové baterie - pokud nechtějí platit miliardové pokuty. To je totiž možné relativně rychle a bez delšího vývoje. A tato auta - dražší cca o Kč 200 tisíc a těžší o 200 kg nám vnutit. Nebo i čistě elektrická auta.
Nemyslím si, že snahu EK - učinit nás šťastné násilím - je možné považovat za znak pokroku.
Je pravděpodobné, že dochází k oteplení. Je ovšem otázka, zda je to vyvoláno činností člověka a do jaké míry.
Jsou přírodovědci, kteří ovšem nemají příliš velký prostor v médiích, kteří tvrdí, že oteplení je vyvoláno změnou sluneční aktivity a nikoliv změnou objemového promile CO2 v ovzduší. Ke změně objemu CO2 v ovzduší prý dochází následně - 6 až 11 měsíců po oteplení a jako následek toho oteplení. Nikoliv jako příčina.
Pokud mají pravdu, pak je celý boj s CO2 nesmyslný.
Souhlasím ovšem s názorem, že automobilů je už tolik, že nemají kde parkovat ani kde jezdit a že i kdyby pro svůj pohon používaly třeba ranní rosu, uvedené problémy to nevyřeší.
. "Jádro pudla" je ve slově evoluční - technika se vyvíjí na základě zvídavosti a potřeby udělat něco lépe, neřídí se ale ideologicko-politickými kampaněmi, proti nimž je "Poručíme větru, dešti" slabý odvar. Ovšem dnešním politbyrům, složeným z technických analfabetů a cyniků moci, tenhle fakt uniká a ti, kteří by měli oponovat, sklánějí hlavy a zavazují se k nesmyslům.
Kam se ty automobily, ty elektrické, i ty ostatní vejdou?
Ano, EU rozhodlo, že automobily budou čisté a tak to je. Nějaké ekonomické zákonitosti nejsou důležité. Třeba jednou rozhodne, že na zemi není gravitace a na druhý den budeme místo chůze létat. :-)
Přesně tohle už mě párkrát napadlo. A kdo nebude létat, zaplatí pokutu.