Jsem cyklista... a kdo je víc

O víkendu se u nás v Praze 2 koná akce Město na kolech. Jako zastupitelka této městské části jsem byla pozvána a tak se půjdu podívat, jak by takové „město na kolech“ mělo vypadat. V průběhu této akce je možné „šlapat“ na kole pro dobročinné účely a „vyšlapat“ určitý obnos peněz. Já budu šlapat pro denní stacionář AKORD, pečující o postižené děti, kterým se snažím dlouhodobě pomáhat. Ale upřímně řečeno, začínám mít pocit, že se Praha poslední dobou stává především hlavním městem cyklistiky. Tedy vlastně ne, spíše městem vyznávající jakýsi „cyklisticismus“ tedy světonázor, který staví cyklisty nad úroveň zbytku obyvatel.

 Všechny ty cyklojízdy, demonstrativní blokování ulic, uzavírky Smetanova nábřeží, připravovaný program vzájemného půjčování kol, investice do cyklotras. Není to už poněkud přehnané?  Není ta podpora jedné skupiny obyvatel města už tak trochu na úkor těch ostatních? Z mé osobní zkušenosti bych si troufla říci, že pokud dříve občanští cykloaktivisté bojovali proti motoristům a dožadovali se ochrany před agresivními plechovými monstry, tak dnes se naopak oni stávají predátory útočící na další skupinu obyvatel. Těmi ohroženými jsou nyní chodci. Denně jsem v centru Prahy svědkem situací, kdy zuřivě šlapající cyklisté střídavě využívají tu chodník tu silnici, přejíždí přes přechod pro chodce, řítí se pěší zónou a nadávají chodcům, že se jim pletou pod kola.  A většina z nich má evidentně pocit morální převahy – jsem CYKLISTA - a kdo je víc... Jsem přesvědčena o tom, že podpora jedné skupiny na úkor druhé, je zásadní chybou, která přináší jen další problémy, mezilidské střety a nepřátelství. A tak přestože já sama mám v nohou přes dvacet tisíc kilometrů ujetých na kole, budu prosazovat také zájmy chodců – už proto, že mezi ně patří i staří lidé a maminky s dětmi, kteří jsou dnes ohrožováni některými bezohlednými cyklisty stejně, jako jsou cyklisté ohrožováni některými bezohlednými řidiči. Mimochodem, nepoměr peněz vynaložených v posledních letech pražským magistrátem na bezbariérové přechody a vstupy do metra a podporu cyklistiky je v řádech desítek miliónů korun. Takže můžeme začít třeba zde.         

Autor: Alexandra Udženija | čtvrtek 10.4.2014 13:27 | karma článku: 22,52 | přečteno: 1261x