Čeká nás ekorasisimus? "ELM" je tady!
Elektromobilita je a ještě dlouho bude nečistá. Majitelé elektromobilů berou „čistou energii“ ze zdrojů na fosilní paliva, za která doplácí každý občan v platbě za elektřinu pro domácnost. Proč by tedy měli bohatí majitelé mít výhodu v žádné nebo velmi nízké ceně za elektrickou energii? To je okrádání všech ostatních!
Minulé vlády občany okradly prostřednictvím výstavby solárních polí na výrobu „sluneční energie“. Dodnes všichni za to doplácíme a majitelé velkých solárních elektráren si mnou ruce.
Obdoba je podpora elektromobility. Dotace na nákup elektroauta, které ve finále má stejnou emisní stopu jako spalovací motory nových a novějších generací, nabíjecí elektřina zdarma nebo téměř zdarma, žádné poplatky na dálnicích a za parkování ve městech… To podle mého názoru není správné a je to okrádání všech ostatních.
Spotřeba elektřiny klesala poslední roky díky tomu, že lidé šetří. Šetří i firmy. Nové technologie, počínaje úspornými svítidly, spotřebiče a zařízení s nižší spotřebou elektrické energie,… snižování spotřeby se děje roky a všude. Pak přijdou elektromobily a všechny úspory padnou na jejich provoz? Dokonce majitelé aut se spalovacím motorem mají platit jakousi daň ve prospěch „bezemisních“ elektroautomobilů?
Tak předně – elektromobil NENÍ bezemisní. Emise na výrobu baterii dosud a ještě hodně dlouho budou mnohonásobně převyšovat náklady na spalovací motor. Elektromobily jsou výrazně těžké o stovky kilogramů a tím i opotřebení pneumatik, které znečišťuje životní prostředí výrazně víc než vlastní, soudobý spalovací motor. To platí i o brzdách, Vyšší hmotnost vozu nutně potřebuje vyšší brzdný účinek. A vyšší hmotnost vozu také výrazně víc zatíží povrchy silnic… A proto tedy mají mít elektromobily odpuštěné placení i dálniční známky či parkování ve městech zdarma. No a na konci života elektromobilu? Likvidace starých baterií je velice finančně nákladná záležitost. Kdo ji zaplatí?
Veškerou zátěž z bohatých majitelů elektromobilů se přenáší na majitele aut s konvenčním pohonem. Přitom motory na CNG jsou co do emisí ve finále daleko čistší, než jakýkoliv elektromobil. Přesto – není to elektro a tak výhody jsou jen v nižší ceně plynu. Ovšem ekologickou dotaci nebo plyn zadarmo nečekejte.
Kdosi poukazoval na účinnost elektromotoru a spalovacího motoru. Viz tedy oficiální zdroj Wikipedie: „…benzínové a dieselové motory dosahují účinnosti kolem 25 %, přeplňované motory s turbokompresorem poháněným výfukovými plyny (turbo) mají účinnost kolem 35 %...“
Oprpti tomu stojí slavná, 90% účinnost elektromotoru. I tady jsou třecí síly a tak to není 100%. Ovšem – benzín je odpadní produkt při zpracování ropy na plasty. Na rozdíl od výroby elektřiny. Tady primárně z čehokoliv vyrábíme cíleně elektrickou energii. Účinnost uhelné elektrárny je ca (opět Wikipedie): „Účinnost přeměny energie v moderních uhelných elektrárnách se pohybuje kolem 42 %. Účinnost u běžných typů tlakovodních reaktorů je o něco nižší než účinnost moderních uhelných elektráren asi 30 %, oproti 35 – 40 % u uhelných elektráren…“.
Pak tu máme ztráty přenosovou sítí a nabíjecím kabelem – tedy z nabíječky do baterie elektromobilu. Přenosová síť počítá se ztrátami technickými i netechnickými ve výši ca 20%. Při nabíjení elektromobilu se ztráta pohybuje kolem 10%, také spotřeba elektromobilů má svoje „mouchy“ a neodpovídá údajům výrobce. Suma sumárum na 90% účinnost elektromotoru u elektromobilu padají tyto ztráty: vezměme v úvahu průměrnou hodnotu efektivity elektrárenského mixu = 35%, plus 20% ztráty přenosovou soustavou, plus 10% ztráty při nabíjení na 5% ztráty v rozdílu teorie a praxe na ujetý km. Takže ryze hloupě: 35 % plus 35% je 70% ztráty, než se elektřina dostane „na kola“. Tedy 30% efektivita. To je zajímavé číslo.
Když dojdu k porovnání a OPOMENU uhlíkovou stopu výrobou klasického motoru a trakční baterie, výhody elektromobility zmizely. A přesto všechno – majitelé elektromobilů mají být zvýhodňování???? Proč? Moderní dieselový motor poškodí životní prostředí méně, než elektromobil. To už je nezvratný a prokázaný fakt.
Takže se vracím k začátku a otázce – Proč mám platit za něco, co je pochybné a ještě to používají jen ti, kteří mají na rozdíl od 90% motoristů dostatek financí, aby si elektromobil koupili jako hračku a druhé nebo třetí auto a ještě měli takřka nulové náklady, které jsou přeneseny na mě a jiné motoristy? A to už nemluvím o tom, proč není v ceně za elektromobil i poplatek za ekologickou likvidaci elektrospotřebiče!
P.S. Mám nové auto s benzínovým motorem, co plní emisní normy. Platím daň za pohonné hmoty, dálniční poplatky a parkování nemám zadarmo. Není to nějaká forma ekorasismu?
Aleš Baloun
Ptáte se: „Proč nová Covid omezení“? Odpověď je snadná.
Když přišel AIDS, začali se ho lidé bát. Byl to virus, co bral zdraví a životy. Pak s prvními léky a používáním ochrany se podařilo jeho rozmach přibrzdit...Stačí dodržovat opatření..
Aleš Baloun
NÁM tady NIKDO nebude NIC zakazovat!
Stávající opatření proti šíření Covid-19 jej nezastaví a asi ani moc nepřibrzdí. Lidé totiž pravidla nedodržují schválně.
Aleš Baloun
Ať žije Zdenda, bojovník za české nálevny!
Post ombudsmana spolku SLZA má nového, nečekaného kandidáta. A zcela jiných kvalit a navíc těžkého kalibru.
Aleš Baloun
Tak jak? Zkoušíte dýchat penisem jako Houdová?
Asi opravdu mnozí zkouší dýchat penisem, jak guru Houdová doporučuje. Je taková věc opravdu možná? Vyzkoušela i její propagátorka a další? Nejspíš ano...
Aleš Baloun
Česká pošta: Vaši zásilku jsme doručili. Někomu jinému s jiným jménem a na jinou adresu...
...ale doručili jsme ji včas a v pořádku. Děkujeme Vám, že využíváte našich skvělých služeb! Vaše Česká pošta...
Další články autora |
Velkolepá Zemanova party. Dorazili Fico, Orbán či čínský velvyslanec
Bývalý prezident Miloš Zeman slaví v sobotu 80. narozeniny. Mezi gratulanty nejsou jen čeští...
Z ujíždějícího kočárku u lanovky v Peci vypadl kojenec, dítě zraněním podlehlo
Policisté pátrají po svědcích, kteří ve středu kolem 12:30 viděli cestou k lanovce v Peci pod...
Velký průzkum mezd. Kolik berou v IT, bankách, právníci či zdravotníci
Rozsáhlý průzkum personální agentury Grafton Recruitment zmapoval letos finanční ohodnocení...
Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě
Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele...
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
Brnem projede 270 rychlovlaků každý den. Přestavba kolejí má začít v roce 2028
Vysokorychlostních vlaků směřujících do Vídně, Budapešti, Berlína nebo třeba do Zlína či nedalekých...
Když se krávy nedají prodat. České chovatele ničí omezení kvůli horečce
Premium Miroslava Volavková, která provozuje farmu v Ústeckém kraji, každý podzim rozprodávala telata...
Bořitel a dobyvatel. Írán poslal na Izrael to nejlepší, co má. A příště může být hůř
Premium Íránci zkusili na Izrael fintu, když složili útočnou vlnu svých 180 raket ze čtyř typů. Dva byly...
Pozor, migrace syslů. Dopravních značek je příliš, místy ohrožují bezpečnost
Premium Začátek stezky pro cyklisty a chodce. Konec. Začátek. Konec. Tak vypadá 200 metrů dlouhý úsek...
- Počet článků 1047
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1810x