Výdaje EU rozpočet, fungování a Evropské rozvojové fondy

V roce 2015 dosáhly výdaje EU 145,2 miliard EUR. Většina peněz v rozpočtu EU pochází z příspěvků členských států - vypočtených na základě jejich hrubého národního produktu.

K tomu se přidá část příjmů z DPH členských států. V případě že některá země do rozpočtu přispívá mnohem více, než z něj dostává, mají některé státy slevy na své příspěvky. To předchází nedorozuměním. 

Nejznámějším je asi rabat pro Spojené království, kterému ostatní členské státy proplácí až 66% jeho netto příspěvku. Podobné úlevy dostávají i některé další země. Bohužel se ukazuje že tento způsob slev není moc šťastným - členské státy během jednání o rozpočtu se soustředí na své vlastní zájmy a přitom zapomínají, že společný trh a programy EU přináší užitek pro všechny. Dají se očekávat v této rozpočtové oblasti změny.

Hlavní odpovědnost za plnění rozpočtu nese Evropská komise, ale určitou část přenechává členským státům, protože na ně přenáší moc řízení mnoha programů financovaných z rozpočtu EU. O dotacích zemědělcům, podnikatelům nebo na programy v sociální oblasti rozhodují často přímo ministerstva nebo jiné národní agentury.  

Rozpočet EU každoročně kontroluje Evropský účetní dvůr. Evropský účetní dvůr je orgán zřízený Smlouvou o fungování Evropské unie,  aby prováděl audit finančních prostředků Evropské unie. Jako externí auditor EU jedná jako nezávislý ochránce finančních zájmů občanů Unie a přispívá ke zlepšování finančního řízení EU. Výdaje EU odpovídají 2,1 % celkových výdajů vládních institucí členských států EU  a 1,0 % hrubého národního důchodu.

Výdaje EU v každém členském státě v roce 2015 jako podíl HND

Evropské rozvojové fondy jsou od roku 1958 hlavním nástrojem Evropské unie pro poskytování pomoci na rozvojovou spolupráci s africkými, karibskými a tichomořskými státy (AKT) a zámořskými zeměmi a územími (ZZÚ). Současný rámec vztahů Evropské unie se státy AKT a se ZZÚ tvoří dohoda o partnerství podepsaná v Cotonou dne 23. června 2000 na období dvaceti let (dále jen „dohoda z Cotonou“). Hlavním cílem dohody je snížení a konečné vymýcení chudoby. 

Finanční plnění 

Výše prostředků v osmém ERF (1995–2000) je 12 840 milionů EUR, v devátém ERF (2000–2007) 13 800 milionů EUR a v desátém (2008–2013) 22 682 milionů EUR. Vnitřní dohoda o zřízení jedenácté ERF vstoupila v platnost 1. března 2015 po ratifikaci všemi členskými státy EU. Prostředky v 11. ERF činí celkem 30 506 milionů EUR , z čehož bylo 29 089 milionů EUR vyčleněno na země AKT a 364,5 milionu EUR na zámořské země a území. Tyto částky zahrnují 1 134 milionů EUR (AKT) a 5 milionů EUR (ZZÚ) na investiční nástroj spravovaný EIB, zejména v podobě grantů na financování úrokových příspěvků a technické pomoci související s projekty. Na výdaje Komise na programování a provádění ERF je pak vyhrazeno 1 052,5 milionu EUR.

Čerpani zdrojů ERF

Bezpečnost a občanství“ představuje malou, ale rostoucí část rozpočtu EU. Hlavní informace o příslušných činnostech a výdajích za rok 2015 uvádí obrázek Graf představuje celkový kontrolovaný základní soubor ve výši 1,5 miliardy EUR po vynětí decentralizovaných agentur,  tj. přibližně 1 % rozpočtu EU. 

Bezpečnost - informace o  příslušných činnostech a výdajích za rok 2015

Bezpečnost a občanství“ - společným cílem je posílit koncept evropského občanství vytvořením prostoru svobody, bezpečnosti a práva bez vnitřních hranic. 

Většina výdajů na „migraci a bezpečnost“ jde ze dvou fondů: Azylového, migračního a integračního fondu  (AMIF) a Fondu pro vnitřní bezpečnost (ISF). Cílem AMIF je přispívat k účinnému řízení migračních toků a provádět, posilovat a rozvíjet společný přístup Unie k azylu a migraci. Cílem Fondu pro vnitřní bezpečnost je přispívat k vysoké úrovni bezpečnosti v Unii podporou realizace strategie interní bezpečnosti, spolupráce při vymáhání práva a při správě vnějších hranic Unie. ISF sestává ze dvou nástrojů: ISF Hranice a víza a ISF Policie.  ISF Hranice a víza podporuje harmonizovaná opatření správy hranic a rozvoj společné vízové politiky. ISF Policie podporuje spolupráci donucovacích orgánů a zlepšování kapacity pro řízení bezpečnostních rizik a krizí. V roce 2014 nahradily AMIF a ISF někdejší program SOLID (Solidarita a řízení migračních toků). Obdobně jako u programu SOLID sdílí řízení většiny prostředků AMIF a ISF členské státy s Komisí.

Zdroj 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Alena Stratilová | úterý 8.11.2016 5:26 | karma článku: 10,34 | přečteno: 248x