Diskuse
Za vládní krizi může evoluce
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
joserpor
Vývoj
Homo sapiens se na zemi objevil před 200 tisíci lety. Byl na stejné duševní i tělesné úrovni jako jsme my. Zapomeňte na nějaký vývoj. Člověk z doby před 150 tisíci lety by zvládl dnešní duševní úkoly stejně jako je zvládáme i my.
Že se myšlení a chování člověka liší od přírody dokazuje právě ekonomie. Zatímco fyzikální zákony jsou skutečné zákony a platí zde na každou akci odpovídající reakce, ekonomické zákony jsou jen teorie, která málokdy předpoví jak se společnost bude chovat. Důkazem jsou vysoce matematicky cizelované teorie, napříkad o wrapových ochodech, které byly pokládány za nástroj rozvoje ekonomiky a neakonec zapříčinily tu dnešní nepříjemnou krizi.
Vědomí člověka není stavěno na materiálních základech a kdo toto nechápe je mimo.
Jakub.T
Komentář k některým nepřesnostem
No, obávám se, že je článek místy poněkud naivní, zkusím dodat svůj náhled.
První odstavec: Architektura mozku myši a člověka je velice podobná, přesto bych řekl, že určitý rozdíl by se našel. Tj. podobnost architektury nevidím jako dobrý argument. Navíc mozek je poměrně dost plastický i v průběhu života a přizpůsobuje se zátěži. Tj. i když by člověk neměl z evoluce dané geny pro tržní uvažování, může si danou část mozku (resp. části, které se na tom podílejí) vypracovat v průběhu života.
Třetí odstavec: Společenství bylo rovnostářské? A to kde, prosím? Kult alfa samce, či v relaxované formě náčelníka, různé zotročování mezi kmeny, to jako úplně rovnostářské nevidím. To mi přijde, že dnes je třeba v rámci ČR rovnostářství v určitém přiblížení i větší (jako že +- všichni mají co jíst a kde bydlet).
Vůbec ty řeči o uzpůsobení mozku jsou dost nepodložené - pokud se mýlím, doložte prosím relevantní studie.
Šestý odstavec: No jo, Robin Hood a podobní sice ubírají společnosti tím, že je
kotvik11
Df ekonomie
Ekonómia nemôže ani slúžiť ľudstvu ani ľudstvo ňou nemôže byť zotročené. Ekonómia skúma rozličné preferencie ľudí vo svete vzácnosti. Tá skutočná. To, že politici a indoktrinátori národov sprznili ekonómiu tým, že ju zdiskreditovali bludami a bájkami nie je chyba ekonómie samotnej.
To, že dnešná ekonomika nefunguje je logické. Ako by vyzerala chirurgia v podaní poľnohospodárov? Ako by vyzeralo pestovanie kukurice v rukách psychoterapeutov? Tak ako ekonómia v rukách politikov....
kilokrok
Ekonomie je vědou, kterou si vymyslel člověk
a tudíž se musí přízpůsobovat jeho potřebám a nikoliv jej zotročovat. Vše, co člověk vymyslel převzal z přírody, která je nevyčerpatelným zdrojem inspirací a řešení. Pro své lepší žití si člověk vytváří systém právě převzetím poznatků z vlastního pozorování nebo již objevených funcí odborníky jiných oborů. Čím více se tento vytvářený systém začne vzdálovat od přírodních systémů a zákonitostí, tím více se stane pro většinu lidí nesnesitelnější a předurčuje pád a možná větší katastrofu, než si dokážeme představit. Můžeme být v tomto smyslu rádi, že existují lidé, kteří neztratili "zdravý selský rozum" a jsou zárukou toho, že každá hloupost se vratí do směru, který je nám předurčen vývojově sledovat. Je to směr, který většinu z nás uspokojuje a po něm touží.
kilokrok
Re: Ekonomie je vědou, kterou si vymyslel člověk
pokračování:
Uvádíte citát: „Hlavním úkolem ekonomie je ukázat lidem, jak málo ví, o tom, co chtějí řídit.“ F.A. Hayek S touto myšlenkou zásadně nemůžeme souhlasit! Hlavním úkolem ekonomie je sloužit lidem! Lidé zde nejsou od toho, aby ostatní řídili, ale aby se, svými schopnostmi doplnili při poznávání pravdy, našeho poslání a sledování našeho vývojového směru, kteý nám byl předurčen již jen tím, že máme jen omezené možností a tužby naplňující náš život!
kilokrok
Jste typický příklad výplodu současného školství
které staví na ideologii minulého režimu. Evoluce o které Vás přesvědčili ve škole a Vy jste se stál věřícím této hlouposti je pouze hypotézou, které se mnozí u nás nemůžou zbavit! Bohužel je u nás mnoho občanů, kteří místo empirického poznávání, včetně sama sebe, začnou věřit hypotézám jen proto, že je to učí ve škole jako fakt a učitelé by přece studentům nelhali. Neštěstí našeho národa je, že na takovém základě poznání staví mnozí vzdělání lidé a ukazují tím vlastně svoji neschopnost , byť jen trošku přemýšlet o tom, o čem se učí. Potvrzuje se zde také,že VZDĚLÁNÍ NENÍ TO,CO VĚDĚNÍ A VĚDĚNÍ NENÍ TO, CO POZNÁNÍ! Ve Vašem článku jsou zajímavé myšlenky, které ukazují na mladickou horlivost. Ukázujete svoji víru a přesvědčení, které se snažíte naučit ostatní a nejste schopen si uvědomit,že možná ostatní o tom vědí více než Vy, a pravděpodobnější je, že od nich by jste se naučil více. Víte,člověk to, co se naučí musí nejdříve strávit,pak pochybovat a zkušenostmi nacházet pravdu.
petrph
nějak tak, že?
Ono bohužel, to že "se musíme se naučit i ekonomii a její zákony ", neznamená že tyto zákony platí nějak absolutně,a lze se na ně spolehnout, ale právě proto že si je ekonomové, manažeři či politici sami vytváří, včetně vlastní terminologie a my je musíme akceptovat.
Takový ten nejhloupější příklad. Jestli už se ptáte lidí "jaký je zisk firem", Zdalipak tim myslíte, to, že dejme tomu obchodník veškeré své zboží kupuje za 100 Kč a prodává za 103 Kč? Nebo že jakákoliv firma připočte ke svým skutečným výrobním nákladům (materiál, platy dělníků) pouze 3%ta a za tuto cenu pak prodává zboží na trhu zákazníkům??? To by jste se asi těm lidem tvrdit nemohl, asi by Vás umlátili...Mimochodem, pokud by většina amerických společností produkovala dlouhodobě 3%ní zisk, co by to asi udělalo s burzou? Ta by asi zarostla mechem...
Neboli, to co Vy označujete za "zisk" je pouhopouhá učetní informace kdesi na konci dlouhého a složitého řetězce,do kterého si žádná firma nedá radši kouknout
Petr-liska
VŠE?
"Mozek si ulehčil svojí práci tím, že si vytvořil moduly, které se
starají o automatičtější fungování mozku, tak aby zbylo dost kapacity
na zbytek operací. Tyto moduly se utvářely právě v době, kterou jsme
popsaly, a jsou mezi nimi například modul pro jazyk nebo pro sexuální a
„pářící“ chování" Ano,naučme občany základy ekonomie a studenty VŠE základy antropologie a psychologie.Milý studente,stačilo napsat,že čeští občané jsou ekonomičtí"analfabeti",ale nestavte své teorie na něčem,čemu příliš nerozumíte. Sexuální/pářící chování nezapadá do vaší definice modulu,neboť NEvzniklo v době vámi popisované,nýbrž je tento "pud zachování rodu" zakódován ve všech vyšších organismech,včetně předchůdců h.sapiens.
Vím, že něco vím?
Re: VŠE?
Tak trochu se nimráte v detailech jinak dobrého článku
běžný ovčan
...
je to tak.. jen si dovolím dodat, že český mozek je extrémně ekonomicky nechápající
- Počet článků 101
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1911x