Cimrman a automobil

Rozvoj automobilismu zaujal Cimrmana již od svého počátku. Protože nedisponoval prostředky na stavbu rozsáhlé továrny, začal eperimentovat s živýmí koni.

Koně bylo možno zapůjčit za mírný poplatek od každého sedláka. Nejprve zahájil studi jak závisí maximální rychlost vozidla na počtu koňských sil. Mnohokráte absolvoval kilometrový zkušební úsek s jedním, dvěma, třemi koni. Zaznamenával do svého deníčku dosažené časy. Zjistil, že při zapřažení šesti koní dosáhne maximální rychlosti, která se dalším zvyšováním počtu zapažených koní již nezvyšuje. Zvýšení maximální rychlosti vozidla při zvýšení počtu koní z šesti na dvanáct bylo téměř neměřitelné.


Automobil o dvaeti koňských silách dosahoval trojnásobné rychlosti Cimrmanovy šestikoňky. tento jev si Cimrman zpočátku nedokázal vysvětlit. Tajemství úspěchu spočívalo v umístění koní uvnitř vozidla. Pohyb kopyt byl přenášen speciálními převody na nápravy vozidla. Cimrmanův koňošlapomobil dosahoval na rovině značné rychlosti. Problémy nastávaly v zatáčkách, kdy byli koně odstředivou silou natlačeni na bok vozidla. Tento jev vyvolával problémy se stabilitou vozidla a byl doprovázen značným úbytkem hnací síly.


Vybudování opěrek spolu s účlně vyhotovenými postroji zajistilo stabilní polohu hmacích jednotek uvnitř vozidla.  Cimrman vybavil svůj stroj krmivovou nádrží a krmivovým potrubím. Kromě hlavní krmivové nádrže zde byla speciální nádržka s vybranými pamlsky, kterou Cimrman využíval pro dosažení špičkových výkonů stroje, nebo při požadavku na zpětný chod. Nejgeniálnější na celém stroji byl převod opratí na ovládací prvky v kabině řidiče. Nevýhodou Cimrmanova stroje byla nutnost častého čištění výfukového potrubí. Pokud někdo toto čištění zanedbával s tím, že to v tom smradu vydrží, hlavně když bude brzy doma, šeredně se mýlil. Přenos síly koňských kopyt na kluzkém povrchu rychle ztrácel na účinnosti a v závěrečné fázi stroj pracoval pouze na volnoběh.


S rozvojem automobilismu se začaly objevovat podél silnic benzínová čerpadla. Provozovatelé s nevolí poslouchali Cimrmanovy požadavky na prodej sena a ovsa. Když přišel s požadavkem na vybudování hnojiště, vyvedli jej rázným krokem. Majitelé benzínových pump byli hlavní příčínou toho, že tento Cimrmanův ekologický dopravní prostředek nedoznal výraznějšího rozšíření


 

Autor: Richard Abrahamčík | pátek 24.7.2009 13:29 | karma článku: 16,64 | přečteno: 882x
  • Další články autora

Richard Abrahamčík

Stodevítkový magor

26.7.2012 v 12:49 | Karma: 18,43

Richard Abrahamčík

Vážený pane Faltýne

16.6.2011 v 8:55 | Karma: 13,68

Richard Abrahamčík

Stávka kdo to pochopil

12.6.2011 v 23:05 | Karma: 12,27