- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jistě, nejlepší by bylo zrušit výuku na školách úplně a titul Magister dávat všem za docházku. Vyrovnáme se tak těm doktorům a atomovým fyzikům, kteří k nám proudí.
Vůbec si nedovedete představit jaké nadávky něžná ženská dušička jako jsem já právě vypouští z úst. Nejvíc na adresu Drahoše. Kanál hadra.
Za článek dík a karma, ale mám teda vztek, to vám řeknu.
A co takhle zrušit CERMAT i EDUIN a vyměnit neschopné úředníky na ministerstvu školství za ty, kteří by školský managment zvládli? Stát by určitě ušetřil. A nevím, který chytrák přišel na to, že 80% obyvatel musí mít maturitu. Za co taková zkouška potom může stát? Gaussovu křivku prostě neošidíš.
Dnes se proti tomu, aby velká část populace byla postižena středoškolským vzděláním zakončeným maturitou, již nestavím. Věřím, že před tři sta čtyři sta lety se mnozí, stejně jako dnes, ptali, k čemu bude kováři umět číst a psát? Stačí, když se bude umět ohánět kladivem. A to žil ten dobrý kovář v době, kdy technická revoluce byla jen nesmělým vánkem za letních večerů. Nakonec už i naše rodiče mají problém vypořádávat se s mnohými vymoženostmi dnešních dnů. Ano, je to i věkem a menší schopností nebo neochotou učit se nové... Že by to něco znamenalo? Umět se učit, naučit se učit a být zvyklý se učit, jako možnost seznámit se s dnes dostupným poznáním je něco, co může člověku dobře posloužit k dalšímu růstu, přestože třeba nedosáhne na mety nejvyšší. On i ten kovář, pokud uměl kdysi číst a psát, mohl po sobě zanechat poznámky, zapsat si, na co experimentálně přišel atd. A v dnešní době, lze navíc očekávat, že tlak na schopnost přijímat nové dále poroste.
Každý, kdo projde systém je vystaven riziku, že na něm přeci jen něco z poskytovaných vědomostí ulpí. Ví, že to či ono existuje. Snad by jen bylo dobré více akcentovat právě onu schopnost řešit, studovat a vypořádávat se s novým a novými situacemi. Možná nebude tak důležité, co všechno víš a umíš, ale jestli se dokážeš něco naučit a pochopit.
Že bude mít 80% populace maturitu, mě netrápí. Umím si představit i systém nastíněný v článku. Proč ne? A nakonec stačí jen vhodně nastavit známkování. Maturita nemusí být defilé neúspěšných studentů a nemusí být ani zlehčována. Ti nejlepší si mohou odnést jedničku a ti nejhorší klidně čtyřku. Přičemž čtyřka odpovídá základu definovanému např. devátým stupněm ZŠ. A každému, kdo bude mít o absolventa zájem, pak postačí, podívat se, s jakým známkami své vzdělávání zakončil. Výběrové vysoké školy stejné pořádají přijímací řízení a těm zbylým, kterým stačil průměr, bude jistě průměr stačit i nadále.
Krok do budoucnosti není v tom, že se toho budou lidé učit méně, ale naopak více...
Jenomže pokud chcete, aby 80% mělo maturitu, pak musíte zákonitě snížit její úroveň.
Když se na to tak dívám, jak správně upozorňují Radek P. nebo Karel C., problém je požadavku na maturitní zkoušky na závěr skoro každé střední školy. K čemu je kadeřnici nebo kuchařovi maturita, prokristapána?! Proto musím ve zkratce poreferovat o tom, jak je to řešeno v Německu: Tam je maturita jasná - opravňuje k nástupu na VŠ nebo i na "odbornou VŠ" (Fachhochschule). Absolventi reálek nebo ZŠ s nástavbou 10. třídy nemusí jít na učňák, ale můžou pokračovat na středních odborných školách, které jsou - a teď pozor! - ukončeny odbornou maturitou (něco takového tady kdysi taky bylo, že?). S tou lze pokračovat na zmíněné odborné VŠ, případně může být student připuštěn ke studiu ve svém oboru i na VŠ nebo univerzitu.
Mně to nijak příliš složité nepřijde.
Stále se řeší nešťastné státní maturity a zapomíná se přitom na jednu zásadní věc. Totiž na jakési politické rozhodnutí, dle kterého by mělo mít 80% populace úplné střední vzdělání zakončené maturitní zkouškou. Ne snad kvůli tomu, aby 80% populace pokračovalo ve studiu na vysoké škole, ale kvůli tomu, že i na celkem intelektuálně nenáročné pracovní funkce ve státním sektoru je kvalifikačním požadavkem maturitní zkouška. Právě z důvodu té masovosti je největší hloupostí dělat nějaké jednotné státní maturity, protože ty pak musí svou náročností odpovídat intelektuálním schopnostem i těch méně nadaných jedinců.
Maturitní zkoušky se musí vrátit do režie samotných středních škol. CERMAT, který se nyní snaží o výrobu testů pro studenty, by se měl místo toho snažit o roztřídění středních škol do cca 3 kategorií kvality a o systém kontroly této kvality. Školy musí o vyšší zařazení usilovat a také jej obhajovat. Absolventi střední školy pak obdrží maturitní vysvědčení, kde zařazení školy bude v hlavičce tiskopisu vysvědčení jasně vyznačeno. Samozřejmě, že vysvědčení z náročnější školy by bylo výhodou v přijímacím řízení na VŠ. Pro zájemce o práci městského strážníka by pak postačila maturita ze školy dle náročnosti zařazené do 3. třídy. Politické zadání masovosti by bylo splněno a kvalita by nebyla zbytečně snižována zprůměrováním požadavků na samotné studenty.
"vysvědčení z náročnější školy by bylo výhodou v přijímacím řízení na VŠ" , to možná někdy dřív, ale dnes kdy je VŠ v kdejakém okresním měste a i ty tradiční se perou o každého studenta kvůli penězům?
Působí v EDUinu někdo s osobní zkušeností s maturitou z matematiky?
Podle jejich "výstupů" soudím, že ne. Nebo někdo, koho od ní vyhodili. Fascinuje a znechucuje mě drzost takových nul, které nemají ani příslušné vzdělání ani praxi a přesto se cítí povolané se k tematice nejen vyjadřovat, ale dokonce si hrát na odborníky.
Nějak si odporujete
Maturitu zvládne deváťák, ale má být přípravou na náročnou vysokou školu?
Polovina nezvládně Bakaláře, přestože prošlo maturitou a jako problém vidíte její rušní?
Nezlobte se, ale maturita tak jak je nastavena prostě mysl nedává.
Nejsem expert, ale je prostě nesmysl stejná zkouška pro odborné školy a pro gymnasia. Je tedy naprosto nelogické, že by byla povinná matematika, cizí jazyk a čeština tedy 3 ze 4 předmětů.
Aby maturita měla nějaký realbý smysl tak musí být jen pro gymnasia (a možná pro nějaké obdobné školy) a pro odborné školy jiná forma zkoušky. Pak teprvě bude moci být maturita náročná.
PS. Ne společnost matematiků a fyziků fakt nemá rozhodovat o tom jestli má být maturita z matematiky povinná, je to nesmysl jasný střet zájmů Většina učitelů totiž prosazuje ten svůj předmět.
Nejspíš měl na myslí, že v současné podobě ji zvládne deváťák a že by měla být ještě těžší.
Neúspěch u maturity lze spatřovat jednak v lenosti, jednak v nezpůsobilosti dotčených studentů - maturita je pro aspoň průměrně nadané, z čehož vyplývá, že ne všechny střední školy mají ukončovat studium maturitní zkouškou..
Výběr z kvalifikace zakladatelů EDUinu pro posouzení potřeby maturity z matematiky: vyučený elektromechanik a tři roky student Pedagogické fakulty UK oboru český jazyk a občanská nauka; vystudoval obor biologie – tělesná výchova na Pedagogické fakultě UJEP; zaměřuje se na koučování, vzdělávání učitelů a zážitkovou pedagogiku ve školách.
Nově je zakladatelem Eduinu soukromá firma Livesport. Tomáš Feřtek a manželé Slejškovi byli původními zakladateli...