Děkujeme za pochopení.
J77a12r52o87s59l96a92v 37L54i33m47a
Maturita z matematiky na strednich skolach ma obsahovat potrebu v hlavnim predmetu studia. Moje studie technologa vyzadovala znalost matematiky pro tento obor. Jeste dnes mohu s klidnym svedomim rici, ze pristup k naplni stredni skoly strojirenske v letech 1960 az 1970 byl perfekni. Ta znalost te matematiky pro uroven strojirenskejho technologa me zajistila prijemny zivot i mimo republiku!!!
L88e73o61n59a 81B18l38a50h83o70v94á
Dášo, v tomto punktu s Vámi nemohu souhlasit. Budu se opakovat, ale pod blogem pana Nožičky jsem připomněla, že na průmyslovkách se v nedávné minulosti nejenže z matematiky nematurovalo, ale tento předmět končil třetím ročníkem. Ve čtvrťáku studenti oboru pozemní stavitelství a technická zařízení budov své znalosti z matematiky aplikovali v dalších předmětech, jako byla mechanika, statika, konstrukce staveb etc.
Na vysokých školách pak byli často úspěšnější, než absolventi gymnázií s maturitou z matematiky. Dnes jsou z někdejších absolventů SŠ bez maturity z matematiky vynikající architekti a stavební inženýři, kteří našli uplatnění i v zahraničí.
Přijde mi dost zvláštní, aby matematiku na stejné úrovni museli ovládat budoucí studenti matfyzu stejně jako třeba zdravotní sestry.
Můj syn je také jedním z těch, kteří z matematiky nematurovali a přesto bez problému vystudoval jaderku na ČVUT. Na první termín promovali snad výhradně průmyslováci, zatímco ti z gymnázií si studium prodloužili...
J50o11s39e57f 51P38i59b81i86l
Tak to já mám opačné zkušenosti: Z matematiky jsem maturoval na gymnáziu a průmyslováci měli na VŠ všeobecně problémy s matematikou i s její aplikací. Ano, uměli vypočítat prostý nosník už z průmyslovky. Věděli JAK, ale nevěděli PROČ. A vědět proč je v matematice to zásadní.
K83a45r52e17l 45P40ě69n63k34a70v97a
Ztotožňuji se s Vaším názorem
Karma
J62a92r90m51i36l47a 76Č87e72r54n54á
Klikla jsem Vám karmu, protože matiku mám ráda a věnuji se jí. Nemyslím si však, že člověk, který nematuroval z matematiky, by si v životě nedokázal něco spočítat, že k tomu nutně potřebuje ovládat vektory, logaritmy a další lahůdky středoškolské matematiky. K běžnému životu a k tomu, aby ho šmejdi neokradli, žádnou náročnější matematiku nepotřebuje. Snad by měl ovládat složené úrokování z finanční matematiky, ale to už ze školy zapomněl, takže stejně ty výpočty za něho udělá buď někdo jiný, anebo výpočtové programy na internetu. Takový řemeslník, který má vymalovat pokoj a nakupuje barvy, už si vzorec pro výpočet povrchu kvádru také nepamatuje, stejně ho neuměl ani ve škole, přesto množství potřebné barvy dokáže správně odhadnout. Jsem ale pro maturitu z matematiky všemi deseti právě z důvodů, které v článku vypisujete - neumetat cestičky a vést ke vzdělávání exaktními vědami.
P47e15t81r 60N51e57m12e55c
minus za toho remeslnika...povrch kvadru urcite potrebovat nebude :-) , ale u zedniku jsem nekolikrat narazil na neschopnost spocitat si pocet cihel, u sadrokartonaru pocet desek atd
M63i77l71a45n 63B52í31l54e23k
Pár drobností.
Pokud matematiku na úrovni finanční gramotnosti, o které píšete, nejsou schopny dnešní střední školy vyučovat, pak by bylo trochu nešťastné požadovat z ní maturitu okamžitě. Prvořadým úkolem by mělo být zkvalitnění výuky; maturitní zkouška z mizerně vyučovaného předmětu by se trochu míjela účinkem.
No, postavit se problémům rozhodně dokážou i lidé bez maturity z matematiky. Maturita z matematiky taktéž není extra lékem na to, o čem píšete ("zda si dál hnít v pohodlné nevědomosti a neznalosti a stát se tak manipulovatelnějšími, tvárnějšími a snadněji ovlivnitelnějšími..."). Tady by spíš pomohly větší znalosti historie, popř. dalších společenských věd (které studentům mj. ukážou, že společnost se zdaleka neřídí jen oněmi tolik vzývanými logickými principy).
K úspěšným lidem. Záleží dost na tom, v čem člověk vidí nějaký životní úspěch, jaké má priority...
A jak píšete, že vaše generace měla povinnou maturitu z matematiky, pak to neplatilo pro všechna gymnázia, resp. střední školy.
P51a48v74e26l 22V71é41b57r
Nic jste nepochopila. Výuka matematiky vás naučí nejen nějakému počítání (to se stejně, pokud to nepotřebujete, víceméně vypaří), ale hlavně zdokonalí logické myšlení - a to už vám zůstane.
P19e87t30r 14S61k70á19l42a
Já se tedy domnívám, že myslet logicky dokáže i ten kdo z matematiky nematuroval. Samotná maturita z určitého předmětu nemusí být nijak zvláštní přínos pro další život. Záleží spíš na tom, jestli jsou získané (někdy spíš nabiflované) vědomosti dále rozvíjeny a využívány. Já jsem například povinně maturoval z ruštiny a nikdy mi to k ničemu užitečné nebylo. Maturoval jsem ostatně i z matematiky a v životě jsem využil nanejvýš trojčlenku i když jsem se věnoval spíše technickým oborům.
P38a97v46e34l 84V87é21b61r
Hrubě se mýlíte. Myslíte, že nějakých dovedností dostanete tak nějak od boha, bez tréningu? Že kdyby Maradona poctivě netrénoval, byl by přesto fotbalový bůh?
D80á50š11a 16S62t13á35r54k83o30v38á
děkuji, i já si moc vážím Vaší karmy a níže položeného příspěvku
R62o36b22e47r15t 52B51r10i81n88d25a
Vážení rodiče, jak si představujete pracovní činnost svých potomků? Znáte nějaký - jakýkoliv - i humanitní obor, který se obejde bez matematiky? Víte vůbec, že kdysi existovalo logaritmické pravítko? Je pravda, že pokud máte dostupný firefox, máte k disposici i kalkulačku, přiznávám, že když mám spočítat kolik je dvě a dvě, hodím to rovněž do kalkulačky. Až na jedno: Bez chápání matematiky se neobejdou ani prvňáčci ve škole.
P21a97v34l84a 62K10o71l14á83ř80o55v51á
Dášo, podobně jako ty jsem totální nematematik a taky mám povinnou maturitu z matiky, mimochodem zkazila mi maturitní průměr. Jakožto jazykář a češtinář smím být zadavatel pouze u maturitních písemek z matematiky, což také každý rok činím. Z vlastní zkušenosti vím, že k maturitě z matiky se hlásí pouze ti, kterým tento předmět tzv. "celkem jde" a ti, kteří jsou na tom podobně jako já, se mu obloukem vyhýbají. Každý rok vidím, jak se i ti "celkem dobří" matikáři zapotí u Cermatovýho testu (o kterém učitelé matiky tvrdí, že je na úrovni osmé třídy - no nevím). Pokud by se matematika stala povinnou pro všechny, dost možná by se uměle snížila laťka náročnosti podobně jako u angličtiny, aby snad čistě náhodou procento neúspěšnosti u MZ z matematiky někomu nekazilo politický profil. To asi není nejlepší řešení.
Dobrá, ať je tedy matematika povinná pro všechny, ale ať se odliší její úroveň: studenti, kteří se hlásí na VŠ obory, kde je matematika nutná, by povinně dělali profilovou maturitu (tj. náročnější úroveň) a ti ostatní ať mají aspoň společnou (státní) MZ, kde by byly jen nejnutnější středoškolské základy a tzv. matematická gramotnost, kterou člověk v životě potřebuje nejvíce, tj. určitě ne integrály, derivace, funkce apod. Tak to vidím já, člověk matematikou nepolíbený, leč tento předmět do jisté míry respektující.
K80l36á15r22a 36T53ů11m53o31v71á
Za nás povinná nebyla, jen se o tom pořád mluvilo a zavedení se odkládalo. Matiku si vybírali ti, co se jí chtěli věnovat, a ti, co se nechtěli drtit "šprtací" předměty. Samozřejmě za předpokladu, že jim matika tak nějak šla.
- Počet článků 334
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1773x