Diskuse
Proč psací písmo ještě dnes?
Děkujeme za pochopení.
K55a33r89e75l 38C37a80c56h
Můj názor je ten, že psací písmo, tak jak se vyučovalo před 50 lety až dodnes, je překonané a skutečně ho v jeho původní podobě téměř nikdo nepoužívá. Proto fandím propagátorům písma Comenius script. Účelem psacího písma je především psát rychle a čitelně. Při své základní vojenské službě jsem se v r. 1966 dostal na štáb dělostřelectva jako kreslič a písař. Bylo nutno pro různá ukázková cvičení popisovat mapy kvantem popisků a tabulek. Přitom důstojníci vyžadovali tu jejich tzv. štábní kulturu. My písaři jsme si vyvinuli již v té době písmo, velmi podobné dnešnímu Comeniu.
Psalo se tuší podle pravítka a byla to kombinace tiskacího a psacího písma. Šlo to rychle, bylo to dokonale čitelné a na pohled úhledné. Kdybych to měl psát tiskacím písmem, tak bych ta kvanta nikdy nemohl zvládnout časově a kdybych to psal psacím, tak mě s tím důstojníci vyhodí. A to je přesně účel písma - rychle, čitelně a možná též úhledně. Chci-li dnes někomu poslat ručně psaný pozdrav, obvykle tohoto písma použiji.
J18a13n 92Š27v12a84d18l79e21n62k49a
A proč dnes trýznit děti vyžadováním jakýchkoli znalostí a dovedností? Někomu nejde psaní, jinému matematika, i toho přitom může škola docela bavit...
M63i32l75o54š 70P84e61c20h17a80r
Nikoli „jakýchkoli znalostí a dovedností“, nýbrž těch znalostí a dovedností, které jsou shledány užitečnými. Spojité písmo užitečné nejspíš není, přinejmenším dnes, kdy už nepíšeme inkoustovým perem. Oproti tomu matematiku potřebujeme dodnes, proto je správné se jí učit.
V26á82c87l59a92v 96T38a77j16b35l
psací je rychlejší, pokud použiješ papír, nebo březvou kůru a uhlík. na tabletech je k ničemu. co máš vždy po ruce?
M13a58r67t51i41n54a 61M68o74u55d71r52á
Na tablety lze psát spojovaným psacím písmem. Převedou ho do tiskacího. Bez problémů.
J35a19r64o89s78l78a28v 89T75a26c73h74o91v30s15k66y
Hloupy nazor. Kvuli par disgrafikum odbourat psaci pismo vsem. Pak jeste nekdo nezvlada matematiku, tak ji zrusime. Nebo jazyky. Urcovat skolni osnovy podle nejhloupejsich nebo nejneschopnejsich je zle.
M18i86l78o11š 15P36e45c14h63a34r
Hloupý názor by byl, kdyby to bylo kvůli dysgrafikům. Myslíte, že se lomené písmo přestalo také používat kvůli dysgrafikům, nebo ten důvod bude v obou případech jiný – zkrátka že se složitý a zbytečný tvar přežil a ukázal se zbytným?
Výhoda spojitého písma spočívá především v tom, že při zvedání násadky není tak velké riziko ukápnutého inkoustu a kaňky.
Osobně považuji za smysluplnější vědět, že dysgrafik se nepíše diskgrafik, než jestli se v první třídě učí psací písmo.
M22a26r33t91i44n61a 19M73o56u77d93r13á
Trýznitelem není písmo jako takové, ale špatný učitel (pokud vůbec lze o trýznění hovořit).
Změna psacího vzoru tento problém nevyřeší, buzerovat lze bez ohledu na to, jaké jsou tvary znaků písma.
Každé má svá úskalí.
K28o59u58t25k58o85v84á 92H59e21l48e93n60a
Pro děti s určitou podobou dysgrafie je psaní tiskacím písmem obtížnější než psací. Naučí se sice bezvadně podobu jednotlivých písmen, ovšem kvůli absenci spojovacích částí písma nejsou schopni rozlišovat hranice slov. Já bych se stavěla za variantu nehodnocení vzhledu písma, je-li čitelné, nikoli za úplné rušení psacího písma.
E83v80a 22K65u27n72t37o71v15á
My jsme se s písmenkami trápili minulý rok a také jsem měla obavy. Naštěstí jsme měli výbornou paní učitelku a tak to všechno zvládnul. Ale nevidím důvod, proč by se tato znalost neměla učit.
I68v28a51n88a 77D58i29a69n74o11v76á
Dysgrafici mají nárok na tiskací, technické písmo nebo na to, aby si poznámky nahrávali nebo zapisovali na počítači. Ale proč by kvůli nim mělo být zrušeno psací písmo či jeho výuka na ZŠ, to opravdu nechápu.
M38a41r57t84i48n35a 58M14o44u75d72r93á
je to tak.
A nejlepší je, když se zastánci CS ohánějí přínosem pro dyslektiky, kterým se právě ta tiskací písmena pletou podstatně víc než psací, jelikož rozdílů mezi nimi je mnohem méně a oni nejsou schopni je dešifrovat.
- Počet článků 39
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1437x
Jsem koordinátorkou a spoluautorkou projektu Pohádky pro kulíšky. Za terapeutické pohádky pro rodiče předčasně narozených dětí ke čtení na JIP a práci na celém projektu pro o.s. Nedoklubko jsem byla v roce 2012 oceněna Purpurovým srdcem. Aktuálně vyšla kniha na neonatologické JIP "Vítej, kulíšku", v níž je Sedm duhových pohádek nejen pro kulíšky, které jsem napsala (vyšla k Mezinárodnímu dni předčasně narozených dětí 17.11.).